Salam Perjuangan

25 Disember 2010

AWAS NAJIB RAZAK !

Populariti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak merosot kepada 69 peratus - jatuh tiga mata berbanding dengan 72 peratus pada bulan Mei.

NONETempoh kajiselidik - 30 November hingga 11 Disember - juga termasuk waktu pengumuman pemotongan subsidi kerajaan untuk bahan bakar, gas masak dan gula.

Populariti Najib jatuh ke tahap yang sama yang dicatatkan oleh badan kajiselidik bebas, Merdeka Centre, pada bulan Mac tahun ini.

Dalam kajiselidik terbaru Merdeka Centre, rating tertinggi datangnya dari responden kaum India, sepertimana yang dicatatkan sepanjang tahun ini.

Ia meningkat daripada 80 peratus pada bulan Mei kepada 85 peratus pada Disember, tetapi sokongan kaum India kepada Najib bagaimanapun lebih rendah daripada rekod tertinggi 91 peratus yang dicatatkan pada Mac tahun ini.

Bagaimanapun, sokongan orang Melayu kepada Najib merosot (daripada 77 peratus kepada 74 peratus) serta kaum Cina (daripada 58 peratus kepada 54 peratus).

Kajiselidik Merdeka Centre itu membabitkan 1,005 pengundi berdaftar yang dipilih secara rawak berusia 21 tahun ke atas.

Ia dijalankan melalui telefon antara 30 November hingga 11 Disember.(baca penuh Mkini,25/12/10)

TB pernah menyebut walaupun Negara Brunei Darussalam dikatakan sebuah negara kaya lantaran hasil minyak dan gas aslinya yang mana rakyatnya turut menikmati hasil yang melimpah-ruah kerana kerajaannya tidak mengenakan bebanan cukai bahkan banyak memberi isentif namun sebenarnya Malaysia adalah lebih kaya daripada negara tersebut.Bumi Malaysia yang subur dengan hasil hutan, tanah pertanian yang mana komoditi pertanian seperti kelapa sawit, getah dan padi memberi hasil lumayan kepada negara.


Selain itu Malaysia sebuah negara yang sedang meningkat dalam sektor perindustrian dan perdagangan; di samping mempunyai hasil petroleum dan gas asli yang kaya di Terengganu, Sarawak,Sabah dan Kelantan.Soalnya mengapakah hasil kekayaan negara tidak dapat dinikmati oleh rakyat Malaysia secara komprehensif?Ambil contoh mudah: Seorang penjawat awam di Brunei memperoleh gaji bulanan $BND2000/ tinggal di Brunei tetapi hanya membeli sebuah kereta jenama Saga 1.3 model terbaru buatan Malaysia cuma berharga $18,000/ di Brunei.




Tetapi seorang penjawat awam yang bergaji bulanan RM2,000/ di Malaysia terpaksa membeli kereta saga model yang sama dalam negaranya sendiri bahkan kereta buatan negaranya sendiri dengan harga antara RM39,000-41,000! Siapakah yang sebenarnya kaya,mampu dan berdaya saing dalam contoh kes begini? Tidak lain tidak bukan tentulah penjawat awam Malaysia.Namun sebenarnya penjawat awam di Malaysia itu terpaksa menaggung beban hutang berpanjangan; dengan seribu satu kenaikan barangan termasuk harga barangan keperluan harian, harga rumah yang melambung gila, beban cukai yang tinggi di samping sifat-sifat tamak,rakus,materialistik,haloba dan rasuah yang kian menular dalam masyarakat.Tekanan-tekanan hidup ini amat merbahaya bagi sebuah masyarakat majmuk.


Justeru,apalah ertinya sebuah pembangunan andainya masih ada rakyat (orang Melayu!)tinggal di bawah kolong,beratapkan langit berlantaikan bumi yang kais pagi makan pagi apabila malam kelaparan memanjang.Warga emas hidup terbiar, anak-anak remaja hanyut dek menjadi mangsa generasi yang mengejar kebendaan dan anak-anak kecil menjadi mangsa keganasan rumah tangga lantaran tekanan-tekanan kehidupan dan masalah psikologikal.


PRU ke-13 tidak lama lagi akan muncul. Soal kenaikan harga dan beban hidup menjadi fokus para pengundi.Rakyat tidak peduli parti mana,janji mana yang menawarkan perubahan dalam kehidupan. Rakyat kini melihatkan fakta dan realiti kehidupan di depan mata. Jika mereka beralih arah usah salahkan mereka. Dan ini bukan bermakna rakyat menyokong pembangkang tetapi rakyat mahu mengubah selera baru dan mahu benar-benar merasai hati gajah sama dilapah,hati kuman sama dicicah.Apa tidak pun apabila PR dapat menguasai negeri Selangor, nikmat setiap bulan RM11/ diskaun bantuan bil air daripada kerajaan negeri menjadi budi yang tetap akan dikenang! 




TB suka bertanya berapa banyak antara kita yang ingat dan memantau harga selepas pembentangan bajet 2011 di parlimen pada oktober lepas terutama potongan cukai ke atas telefon bimbit.Sudahkah harga telefon bimbit di pasaran diturunkan oleh para peniaga? Apakah penguat kuasa KHEP PDN memantau harga-harga yang telah ditunkan atau dikecualikan cukai termasuk barangan persolekan,aksesori dan sebagainya? Apakah masih ditakuk lagu PI MAI PI MAI TANG TU JUGA? Hubaya hubaya hubaya Najib...Sdr dalam bahaya..bahaya akan perubahan minda rakyat!

Tiada ulasan: