Salam Perjuangan

14 Disember 2010

KAMPUNG AIR DAN SUNGAI DAMUAN BRUNEI

KAMPUNG Air di Bandar Seri Begawan NBD telah wujud ratus tahun yang silam.Kampung air ada cerita,kisah dan warisan yang tidak kunjung padam; antara tradisi,tragis, kasih sayang dan ikatan persaudaraan.Kampung air di Brunei kini telah menjadi warisan yang dipelihara dan dipulihara serta tersusunmenjadi aset tarikan pelancongan.walaupun pernah berlaku kebakaran, tetapi kini kampung air tidak dibenarkan dengan pembinaan baru.Bahkan kini yang sedia ada diperkemaskan termasuk kini telah ada balai polis, balai bomba, sekolah menengah,sekolah rendah dan masjid.

Penulis Bersama Pemandu Bot Awang Mohamad Sedang Menyelusuri Sungai Damuan

Dan antara kampung air yang terkenal ialah Kampung Burung Pingai, Kampung Sungai Kedayan, Kampung Pandai Besi dan Kampung Tamoi.Manakala masjid yang terkenal yang terletak di atas air ialah Masjid Pehin Dato'lmam Haji Mokhti dan ada beberapa masjid kecil yang lain.

Apabila penulis menyusuri Sungai Damuan yang kaya dengan udang,ketam dan berbagai-bagai jenis ikan air masin begitu mempesona.Alangkah bertuahnya jika sungai yang kaya dengan ikan,udang dan ketam ini dapat dikomersialkan oleh penduduk tempatan dengan lebih aktif.Sepanjang penulis bermudik arah ke hulu sungai ini ini tidak kedapatan pun sesiapa memancingl atau menjala.Tentang mengapa air sungai Damuan ini masin ada cerita legendanya.


Sungai Damuan Yang Kaya Dengan Khazanah Hutan Bakau
Apabila memudiki arah ke hulu sungai ini (penulis menaiki bot laju yang begitu selesa) kelihatan di tengah-tengah sungai yang lebar ini tersergam sebuah pulau kecil berbatu yang dikenali jong batu .Kononnya jong batu wujud akibat kapal Nakhoda Manis yang dimakan sumpah menjadi batu kerana menderhaka terhadap ibunya.Kisah ini seperti kisah si Tanggang di Malaysia dan Malim Kundang di lndonesia.Kapal Nakhoda Manis membawa sarat dengan garam.Dengan sebab sumpahan itu garam tumpah ke dalam sungai.Dan sungai Damuan menjadi masin hingga kini.lni adalah cerita rakyat.Benar atau tidak....wallahualam.

Penulis Berlatarbelakangkan Salah Sebuah Masjid Di Kampung Air
Di Hadapan Masjid  Sultan Omar Ali Saifuddin Bandar Seri Begawan 
Sepanjang  menyusuri  di hulunya penulis menemui Makam Diluba, Sultan Abdul Karim, salah seorang Sultan Brunei. Kita juga akan melewati lstana Nurul lman,istana bersemayam Sultan Hasanal Bolkiah yang memerintah N.Brunei sekarang. Yang menarik hutan bakau yang asli kelihatan monyet-monyet yang berbulu merah  yang mana hanya memakan buah-buah hutan sahaja.Terasa juga sungguh pesona melihatkan telatah sang monyet hingga kian jauh kian terserlah hutan-hutan bakau yang masih dibaluti keasliannya.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pengalaman yang sungguh indah!