Salam Perjuangan

09 Disember 2010

MENGAPA ANDA BERENANG?

Kegiatan renang perlu digalakkan di kalangan murid-murid sekolah atau anak-anak kita bersandarkan dua sebab utama. Pertamanya , renang adalah sejenis aktiviti yang dapat memuaskan keiginan kanak-kanak menguasai kecekapan-kecekapan  dalam air. Kemahiran-kemahiran yang mereka perolehi itu akan memberi peluang kepada kanak-kanak menikmati keseronokan dan pengalaman dalam satu alam yang berlainan. Keduanya, geografi negara kita memperkuatkan lagi alasan mengapa renang perlu di perkenalkan kepada kanak-kanak sekolah.


Berenang Salah Satu Riadah
Mencerdaskan Minda
  
Malaysia dikelililingi air dan kita mempunyai pantai-pantai yang indah. Terdapat banyak sungai di seluruh negara kita, maka adalah perlu dan penting untuk melengkapkan  kanak-kanak dengan kemahiran-kemahiran yang membolehkan serta mendorongkan mereka menceburkan diri dalam aktiviti-aktiviti  yang bersesuaian dengan alam sekeliling negara kita.
Kemahiran-kemahiran itu akan berguna juga dalam masa-masa kecemasan  dan kemalangan yang sering berlaku dalam air.Di sekolah rendah, pengajaran renang haruslah memusatkan perhatiannya kepada pembinaan keyakinan diri kanak-kanak dalam air.
Pelajaran-pelajaran renang hendaklah bertujuan membantu  murid-murid itu menguasai kemahiran-kemahiran asas dalam renang, mereka akan terdedah kepada teknik-teknik asas, pelbagai gaya berenag dan permainan-permainan air.

Tiada ulasan: