Setiausaha agung pertubuhan itu, Syed Hassan Syed Ali berkata,
PERKASA akan berbuat demikian memandangkan pelanggan yang mendakwa diserang
dalam insiden tersebut telah mendapat perhatian media.
"Nampaknya pihak yang didakwa diserang oleh pekerja KFC
sahaja yang dapat perhatian media. PERKASA rasa mereka (staf KFC yang terlibat)
perlu diberi peluang menjelaskan kepada orang ramai apa sebenarnya berlaku.
"PERKASA akan berjumpa dengan staf KFC terbabit dalam masa
terdekat ini untuk mendapat penjelasan," katanya dalam satu kenyataan hari
ini.
Beliau juga memerhatikan bahawa komen yang timbul berhubung isu
berkenaan "sangat tidak adil kepada staf KFC tersebut."
Katanya lagi, pelanggan yang tampil dalam sidang media semalam –
Danny Ng – tidak sepatutnya bertindak memarahi kakitangan resoran berkenaan.
"Pastinya ada cara nak luahkan kehampaan apabila apa yang
kita hendak sudah habis. Mengapa pula lebih suka menjerit-jerit marah dalam
premis yang bukan dia punya? Dia hanya seorang pelanggan sahaja, apa hak dia
nak marah-marah pekerja KFC," soalnya lagi.
Syed Hassan turut melahirkan keprihatinannya ke atas kakitangan
terlibat yang menurutnya perlu "berdiri sepanjang hari dan bergerak ke
sana sini dalam dapur" dan perlu melayani pelanggan yang ramai.
Malaysiakini juga telah mengunjungi premis berkenaan hari ini,
namun pihak pengurusan restoran yang ditemui enggan mengulas mengenai insiden
tersebut.
Tinjauan ke restoran dua tingkat itu mendapati premis tersebut
beroperasi seperti biasa dan para pelanggan turut memenuhi ruang makan di
tingkat bawahnya untuk makan tengah hari. (sumber: my.news.yahoo.com, 11/02/12)
TB turut bersimpati nasib pekerja-pekerja
makanan segera yang komited dan rajin di
restoran-restoran makanan segera yang tumbuh melata di negara kita dewasa ini.Yang kebanyakannya pula anak-anak
muda bumiputera yang hendak mencari rezeki sesuap nasi sambil menimba
pengalaman.lronisnya dan amat menyedihkan, kurang banyak mana-mana pertubuhan
membela nasib mereka. Apatah lagi upah elaun kepada pekerja yang amat
rendah.Bahkan ada yang tidak masuk akal. Walhal ‘taukeh’ yang berada ‘di atas’
mengumumkan keuntungan jutaan ringgit setiap tahun. Di manakah keadilannya?Di
manakah silapnya? (TB)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan