Salam Perjuangan

18 Februari 2012

BEIJING CHINA, CATATAN SEBUAH PERJALANAN

 SAYA dan rombongan TM Travel & Tours dibawa ke dataran Tianamen yang dingin cuaca dan suhu ketika itu untuk melihat lokasi bersejarah itu dan yang menjadi tumpuan para pelancong asing datang dan bergambar.

Penulis (TB) di Dataran Tianamen
Sungguh ramai manusia datang ke sini, jadi tidak pelik apabila bertembung dengan kumpulan pelancong dari Malaysia sendiri.
Kebiasaannya para pelancong datang ke dataran Tianamen untuk bergambar dengan berlatarbelakangkan bangunan Parlimen, Muzium Kebangsaan dan pintu gerbang masuk ke Forbidden City.
Forbidden City (Kota Larangan) Beijing,China

Pintu-pintu gerbang ini bukan seperti gerbang biasa tetapi lebih menyerupai bangunan besar yang mempunyai laluan terowong di bawahnya untuk masuk ke perkarangan yang ke seterusnya.
Di Hadapan Sebuah Restoran Muslim

Pada zaman dahulu untuk masuk ke Forbidden City, seseorang itu akan melalui 9 pintu gerbang sebelum tiba di perkarangan utama. Sebahagian daripada pintu itu telah lama dirobohkan.

Setelah melewati tiga gerbang dan perkarangan, barulah tiba di kaunter tiket. Tiket untuk masuk ke Forbidden City ialah RMB60.Namun kami dikhabarkan telah termasuk dalam pakej lawatan kami.



Sebuah Tasik Yang Beku Ketika Musim Sejuk
Orang-orang di sini kata, tidak sah datang Beijing jika tidak buat tiga perkara iaitu melawat Forbidden City atau kota larangan memanjat Tembok China dan makan itik panggang Peking.Hmm, tapi saya tidak makan itik panggang itu.

Bahagian dalam Forbidden City bermula dengan sederet jambatan. Jambatan di tengah-tengah adalah hanya untuk maharaja, di sebelahnya adalah untuk permaisuri dan diikuti dengan pembesar-pembesar istana. Jambatan paling tepi adalah untuk mereka yang berpangkat paling rendah.

Ruang perkarangan forbidden city agak luas dan tidak berpokok seperti yang kita sering tonton dalam filem-filem China dan Hong Kong, serta terbahagi kepada banyak perkarangan. 
Balairong maharaja terletak di bahagian tengah forbidden city, manakala beberapa bangunan lagi seperti perpustakaan berada di belakangnya.


Bermain Salji Sungguh Menyeronokkan

Di bahagian belakangnya juga ada taman-taman dan tasik. Mengikut kisahnya, terdapat 999½ bilik di dalam kompleks istana ini, memang satu hari pun tidak cukup untuk meninjau semua kawasan di situ. (diolahsuaikan daripada UM,16/9/11-TB)

Tiada ulasan: