Salam Perjuangan

19 Februari 2012

DATO DR HASAN ALI & JATI: SECEBIS KISAH

DR. RAJIEE HADI
SEINGAT TB, pernah TB terserempak, bertemu dan bersembang seketika bersama Dato Hasan Ali di Lapangan Terbang Antarabangsa Brunei, Bandar Seri Begawan Negara Brunei Darussalam pada tahun 2008 yang lalu.Ketika itu Dr Hassan mahu pulang ke Kuala Lumpur.TB pula menghantar teman yang mahu pulang ke destinasi yang sama juga. Pada waktu itu TB berkhidmat dengan Kerajaan Negara Brunei Darussalam.
DR. HASAN ALI

Dato Dr Hasan Ali pertama TB temui di pejabatnya ketika desas-desus menghadapi pilihan raya pada tahun 1999 lalu. Ketika itu ada ura-ura nama beliau akan tercalon mewakili PAS bagi kerusi parlimen Bandar Baru dan DUN Sungai Burung. TB diminta untuk membantu beliau berdasarkan pengalaman TB sebagai 'think tank' dalam beberapa pilihan raya kebangsaan pada masa lalu.Kebetulan anak murid TB, Adimas Halim adalah pembantu khas kepada beliau ketika itu. Justeru, apabila bertemu Dr Hasan beliau cepat ingat siapa TB walaupun TB tidak nafikan kemungkinan beliau boleh 'ingat-ingat lupa'.

Dalam sembang-sembang singkat di lapangan terbang itu, TB ada menarik perhatian Dato Dr Hasan tentang pengalaman TB semasa berkhidmat di Brunei mengenai kebajikan rakyat yang diberikan perhatian utama oleh KeBawah Duli Tuanku Sultan; termasuk kemakmuran negara yang dapat dinikmati rakyat jelata di negara monarki yang dianggap salah sebuah negara terkaya di dunia. TB juga menyokong penuh dasar NBD yang berpaksikan kepada MELAYU, ISLAM, BERAJA (MIB). Falsafah MIB itu dalam perbualan singkat TB dengan Dr Hasan turut dipersetujui dan selari dengan idealisme beliau. Selepas daripada pertemuan itu, kami berpisah membawa haluan perjuangan masing-masing.

Apabila isu tahun 2011-2012 menimpa Dr Hasan dan penubuhan  NGO JATI (khabarnya akronim bagi 'Jalur Tiga') yang bakal dilancar 21 Februari (jika tidak silap) yang membawa maksud 'lslam, Melayu,Beraja' maka TB teringat peristiwa pertemuan dengan Dr Hassan pada masa lalu.Pada mulanya TB menjangkakan 'JATI' itu tentu memberi pengertian kepada J=Jemaah, A=Amal, T=Takwa, l=lman. Apapun setiap matlamat yang ikhlas dan murni, insya-Allah akan dirahmati Allah. Apatah lagi, TB sebagai anak Melayu jati pasti tetap bersama lslam, Melayu dan Raja yang menjadi teras kesatuan dan jati diri sejak zaman berzaman. Semoga institusi raja juga sentiasa bersama rakyat dan saling sayang menyayangi. (TB).

Tiada ulasan: