Salam Perjuangan

13 Januari 2015

BANJIR BESAR ADA JUGA KEHAIRANAN

APBILA banjir mula melanda penghujung November/Disember 2014 di Cameron Highland,Pahang maka timbullah isu-isu 'haram' yang pelbagai. Lucunya hinggalah seolah-olah pihak yang berkuasa baharu mengetahui betapa ramainya kini pendatang asing (ada permit, tidak ada permit dan pati) termasuk yang menjadi mangsa banjir dan mati akibat banjir dan tanah runtuh. Pendatang asing Nepal,Bangladesh,lndonesia,Myanmar dikatakan ramai yang mendiami tanah tinggi Cameron itu. Apa tindakan kini?

Dipendekkan cerita apabila banjir atau bah besar melanda di negeri-negeri pantai timur termasuk di Perak dan Johor kita sering didedahkan berita banjir, dokumentasi banjir seperti Majalah3 TV3, gambar-gambar TV dan akhbar yang memaparkan foto banjir di pusat-pusat perpindahan banjir; tidak kelihatan sangat mangsanya mangsa-mangsa bukan Melayu (khususnya Cina yang mendiami bandar Kota Baharu,Kuala Kerai,Gua Musang) yang menjadi tanda tanya 'ke manakah mereka pergi'?

Pun begitu yang sedia maklum ramai pendatang asing yang berkerja di seluruh Malaysia.Tetapi apabila banjir melanda ke manakah Pakistan,Bangladesh,Myanmar, lndonesia, lndia, China, Vietnam, Kemboja, Thailand lari? Adakah kerana 'mereka' tidak punya dokumen rasmi maka 'mereka' lebih dahulu cabut lari daripada arus banjir yang datang melanda? lni juga menjadi tanda tanya.

lnilahlah kehairanan yang terus ada di bumi Malaysia ini!

Tiada ulasan: