Salam Perjuangan

11 September 2012

MAYBANK OH MAYBANK


SAYA (pengirim surat ini) tidak dapat membayar hutang kad kredit kerana masalah kewangan dan pihak bank telah membatalkan kad kredit tersebut. Masalah saya di sini, saya telah memohon untuk melanjutkan tempoh bayaran baki hutang sebanyak RM500 dan pihak bank telah menolak permohonan tersebut dan menuntut saya membayar sebelum atau pada 15/09/2012 (rujukan: CUL/OPS/OS/G04/G57/VC38006970) jika gagal tindakan undang-undang akan diambil.

Pada 3 September 2012 saya mendapat panggilan dari wakil perundangan bank dan mendesak saya membayar jumlah itu jika tidak sapina akan dihantar kepada saya, kepada bahagian sumber manusia dan ketua jabatan saya sendiri, untuk membenarkan saya hadir ke mahkamah.

Panggilan juga dibuat ke bahagian sumber manusia. Cuba bayangkan betapa malunya saya dengan kakitangan bahagian sumber manusia dan ketua jabatan saya. Hanya kerana saya gagal membayar RM500 seluruh tempat saya bekerja tahu masalah kewangan yang saya hadapi. Pihak bank bukan cuba membantu malah telah menjatuhkan maruah saya sebagai insan.

Betapa miskinnya Maybank bukan sahaja miskin duit malah miskin ihsan sesama manusia. Segala mengenai Maybank adalah duit. Lewat bayar denda dikenakan akaun bank dibekukan, mengeluarkan simpanan ATM lebih empat kali 50 sen akan ditolak untuk pengeluaran seterusnya dan untuk mendapatkan cetakan penyata saya perlu membayar RM12 untuk tiga helai muka surat kertas A4.
Pada saya, Maybank tidak akan jatuh muflis jika tidak dapat menuntut RM500 daripada saya tetapi saya yang akan muflis kerana nama disenaraihitamkan oleh Bank Negara.

Bukannya saya tidak mahu membayar baki RM500 tersebut kerana sebagai orang Islam 'jiwa seseorang mukmin itu tergantung dengan sebab hutangnya hinggalah dijelaskan' tetapi saya benar-benar tidak mampu untuk membayarnya sekarang.

Saya harap pihak Maybank usahlah ekstrem sangat menuntut hutang hingga menjejaskan maruah saya.
Menurut surat rujukan, saya masih ada masa untuk menyelesaikan lebihan hutang. Bukan sahaja memalukan tetapi emosi saya juga terganggu dengan panggilan tersebut.

Sila prihatin dengan masalah manusia seperti yang disarankan oleh kerajaan. Bantulah saya yang susah ini bukan menyusahkan lagi saya yang susah dengan membebankan saya dengan kes mahkamah.(sumber: AMAT MALU, NILAI, UM 11/9/12)

Tiada ulasan: