Salam Perjuangan

20 September 2012

IPGM OH IPGM


 SEORANG ketua jabatan institusi perguruan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan menerima rasuah daripada seorang kontraktor berjumlah RM37,069.40, tiga tahun lalu.

Tertuduh, Azmi Hassan, 49, didakwa menerima sekeping cek Malayan Banking Bhd. (Maybank) bernombor 025330 daripada Sulaiman Adom, 42.

Lelaki tersebut mendapat kontrak untuk melakukan kerja naik taraf sistem kumbahan di flat pekerja bernilai RM198,927 dan kerja ubah suai flat pekerja kepada kediaman di kampus berkenaan yang bernilai RM198,999.

Azmi yang mempunyai lima anak, bertugas di Jabatan Sains, Institut Pendidikan Guru Kampus Temenggong Ibrahim (IPGKTI), di sini ditangkap pada 7 Ogos lalu.

Tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu di No. 02-04, Larkin Indah, di sini pada pukul 11 pagi, 24 Ogos 2009(sumber:UM20/9/12).

TB: Adalah amat dukacita pada ketika perjuangan menaikkan taraf maktab-maktab perguruan (kini IPGM) dan perjuangan orang yang terdahulu direalisasikan oleh TPM merangkap Menteri Pelajaran Tan Sri Mahyuddin Mohd Yassin dan gred kenaikkan pangkat dipermudahkan di kalangan para pensyarah; termasuk para guru dan pegawai pendidikan di KPM maka ada juga segelintir manusia yang tamak haloba

.Walhal ada para pejuang dalam KPM terpaksa menitiskan air mata dan berkorban tanpa kita sedari.lnilah gara-gara kuasa atau 'empowerment' diperturunkan ke peringkat bawahan oleh Ketua Jabatan tertinggi iaitu Pengarah IPG di sesebuah kampus itu kepada Ketua jabatan di peringkat dalaman IPG itu. Begitulah, sepandai-pandai tupai melompat.Perkara ini bukanlah baru. Tapi lantaran tamak dan 'makan kali pertama,kedua' terlepas maka mahu mencuba lagi.Penyalahgunaan kuasa dan rasuah wajib dibanteras. 

Namun dalam dunia serba canggih ini, hukuman dunia boleh juga terlepas dek kebijaksanaan peguambela.Walau bagaimanapun kuasa dan hikmah Allah, hanya Dia Yang Maha Mengetahui. Justeru adalah amat wajar KPM khususnya Rektor IPGM memantau serius gejala ini; baik kuasa yang diberikan kepada pengarah, timbalan pengarah, pegawai esekutif kanan (PEK) dan ketua-ketua jabatan dalaman.Kita tidak mahu menaikkan taraf maktab-maktab perguruan ke IPG maka naiklah taraf projek-projek prasarana dan 'memasukkan wang rakyat' ke saku para pengkhianat negara,bangsa dan agama ini! (TB)

Tiada ulasan: