Salam Perjuangan

30 Mei 2013

UMNO BERIMAN MELAYU TETAP SOKONG

SAYA  memerhati dengan teliti pelbagai pandangan, analisis dan pendapat yang dilontarkan oleh pelbagai pihak selepas keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) diketahui. Saya percaya semua pandangan dan analisis ini perlu diberikan perhatian sewajarnya agar kita bersedia pula untuk menghadapi dan memenangi PRU-14 demi agama, bangsa dan tanah air tercinta ini.

Apapun analisis dan pandangan yang diberikan, hakikatnya PRU-13 adalah pilihan raya yang jujur, telus dan mencerminkan kehendak pengundi yang mewakili rakyat keseluruhannya.

Orang Melayu khasnya yang berada di luar bandar masih yakin dan percaya kepada UMNO. Saya dapat melihat kesungguhan orang UMNO melaksanakan pelbagai program dan usaha bagi memenangkan calon-calon UMNO walaupun ada di antara calon itu tidak mereka kenali secara rapat.

Satu kejutan bagi saya bila melihat anak-anak muda juga begitu bersungguh-sungguh berusaha bagi membantu UMNO walaupun pembangkang asyik mendakwa 'anak muda geng mereka'. Sesuatu yang wajar dikaji ialah apabila anak anak muda ini didapati tidak berada dalam kerangka Pemuda atau Puteri UMNO.
Saya tidak berniat untuk mengulas sikap pengundi Cina. Hakikatnya ialah sebanyak manapun peruntukan diberi, sebanyak manapun tuntutan mereka dipenuhi, mereka tetap berpendirian bahawa sudah sampai masanya mereka mengepalai pemerintahan atau dalam kata lain mereka pula ingin berkuasa di tanah bertuah ini. Inilah yang mereka jangka dapat mereka capai melalui kerjasama 'tempang' dalam pakatan pembangkang.
Setelah melihat dan menerima hakikat keputusan PRU-13, saya ingin menyarankan beberapa langkah yang saya fikir perlu dipertimbangkan atau sekurang-kurangnya difikirkan oleh pemimpin dan ahli parti di semua peringkat.

n Pintu UMNO wajib dibuka seluas luasnya kepada semua umat Melayu yang layak dan mahu memberikan sumbangan. Kita pernah mendengar ada orang bertahun-tahun memohon untuk menjadi ahli tetapi masih gagal diterima. Kemungkinan untuk menjadi ahli secara 'daftar terus' wajar diberi pertimbangan. UMNO selamat semasa PRU-13 kerana ada orang yang bukan ahli mengundi UMNO, bahkan ada yang bekerja kuat untuk memenangkan calon-calon UMNO.

n Kumpulan pemikir di pejabat presiden parti dan pejabat pengerusi perhubungan negeri sewajarnya dianggotai juga oleh orang-orang UMNO di peringkat akar umbi. Mereka yang telah bergelumang puluhan tahun dalam parti barangkali tidak mempunyai kelulusan tinggi tetapi mempunyai pengalaman yang amat luas dan berharga. UMNO ini bukan dihidupkan oleh cerdik pandai dari puncak menara gading, sebaliknya orang kampung yang tulus dan ikhlas. Pemikir yang tidak berakar barangkali tidak tepat buah fikiran mereka.
n Perlu wujud pemisah yang ketara antara fungsi pemimpin UMNO dengan pemimpin kerajaan. Kadangkala pemimpin UMNO terperangkap dengan imej pemimpin kerajaan sehingga pemikiran dan ucapan lebih sebagai pemimpin kerajaan. Orang UMNO sesekali ingin mendengar pemimpin UMNO bercakap soal survival orang Melayu tanpa rasa takut hilang undi orang Cina, misalnya.

n Pemimpin UMNO yang menjadi pemimpin kerajaan hendaklah kelihatan menjadi pelindung kepada orang orang Melayu khasnya orang UMNO. Tentunya orang UMNO berbangga jika pemimpin mereka tegas dan berani menegakkan undang undang walaupun pelbagai tohmahan diberikan.

n Jadikan orang UMNO di kampung-kampung sebagai 'raja'. Dekati dan dengari mereka sebaik baiknya. Barangkali masanya sudah tiba untuk kita mengadakan majlis- majlis makan malam bertaraf hotel di kampung-kampung seperti yang kita lakukan sebelum ini di kampung-kampung baru.

n Wujudkan badan khas bagi mengkaji dan merancang program pembangunan bagi orang Melayu. Kita telah berjaya membangunkan orang Melayu daripada sudut pendidikan tetapi kita gagal membangunkan orang Melayu daripada sudut ekonomi. Bilangan peruncit Melayu wajib ditambah. Siswazah menganggur misalnya boleh dilatih dan dibangunkan untuk menjadi peruncit yang berjaya. Kebergantungan kepada peruncit Cina wajib dihentikan.

n Kementerian-kementerian, jabatan-jabatan kerajaan sewajarnya dikepalai oleh pegawai-pegawai yang jelas 'roh' UMNOnya. Tidak munasabah rasanya apabila kita mengetahui begitu ramai penyokong pembangkang mengetuai jabatan kerajaan. Sudah tentu mereka akan menggunakan kedudukan itu untuk mengukuhkan kedudukan pembangkang.

n UMNO perlu dilihat sebagai parti Melayu. Memalukan sebenarnya apabila perjuangan mengangkat martabat bangsa dan agama dilakukan oleh NGO. Pemimpin UMNO perlu menunjukkan mereka bangga menjadi Melayu dan sanggup berjuang demi kepentingan orang Melayu. Pemimpin UMNO perlu sentiasa bercakap soal pembangunan bangsa ini sehingga ia akhirnya menjadi perbualan seluruh umat Melayu di seluruh ceruk rantau tanah air tercinta ini.

n UMNO wajib memuliakan pemimpin yang kita ketahui mempunyai kebolehan, ikhlas dan jujur dalam melaksanakan amanah yang diberikan. Datuk Seri Najib Tun Razak telah melakukan hampir segalanya untuk kita. Barangkali beliau tidak sempurna tetapi akuilah kenyataan bahawa beliau yang terbaik setakat ini. Mari kita berikan beliau sokongan penuh dan dalam masa yang sama memberikan teguran jika perlu.

Sokongan yang tidak berbelah bahagi oleh UMNO khasnya dan orang Melayu amnya akan membolehkan Najib memacu kita ke hadapan dengan lebih yakin dan berani. Percayalah, PRU-13 hanya permulaan sebuah perjuangan yang panjang. InsyaAllah kita akan lebih cemerlang lagi pada PRU-14 demi menjadi bangsa yang kukuh dan utuh walaupun terpaksa bersendirian.(sumber:Hamdan Rukun, UM, 30/0513)



 

Tiada ulasan: