Salam Perjuangan

12 Mei 2013

DAP: SERVE FOR DUN NILAI IN SEREMBAN PARLIMENTARY SEAT



Mr DAP...Please take action the voice of DUN NILAI peoples/voters; as below:

1. KERUSI Parlimen Seremban dan DUN Nilai silih berganti sudah sekian lama.Sudah menjadi tradisi, DAP melawan BN (MCA).Kali ini Berjasa dan calon Bebas  turut berentap sama. DAP menang dan sila jalankan kewajipan di DUN NILAI yang pengundi telah memilih kemenangan DAP.

2. Namun pekan lama Nilai dalam DUN Nilai masih dihantui masalah kesesakan di Jalan Besar (Main Road) yang dianggap klasik oleh sebilangan penduduk. Balai Polis Nilai masih bangunan lama,sempit dan tidak sesuai dengan perkembangan Nilai pada tahun 2013 (bukan 1980).Khabarnya suatu tapak Balai Polis Bandar Baru Nilai yang baru dan selesa telah tersedia di kawasan lapang di Taman Desa Anggerik,Putra Nilai.Bilakah mahu dibangunkan?

3. Anehnya, pasar baharu yang dibina di pinggiran Taman Cempaka di jalan menuju KLIA terbiar begitu sahaja bagai sang gajah putih. Apa yang tidak kena?

4. Bandar Baru Nilai ada( ketikanya disebut 'Putra Nilai" sepatutnya 'Nilai Putra') lanskap pembangunannya bagaikan tidak terurus.

5. Di pesisir bukit bulatan Pesiaran Perbandaran berhampiran Majlis Perbandaran Nilai (MPN) terpapar tulisan 'MPK' sepatutnya MPN. Bandar Baru Nilai atau Putra Nilai ini infrastruktur pembangunannya bagaikan tidak seimbang.

6. Banyak bangunan rumah kedai di Nilai Square terbiar sepi,kaku dan jelek Ada baiknya bank-bank utama dipindahkan ke sini..Mujur ada Klinik Kesihatan Nilai (kerajaan) buat sementara di situ akibat kebakaran klinik lama di pekan Nilai lama.

7. Anehnya terlalu banyak batu penghadang dibina sepanjang jalan. Banyak orang beranggapan ini membazirkan. MPN dan PDRM  CawanganTrafik Balai Polis Nilai boleh sama-sama fikirkan laluan alternatif agar tidak menimbulkan sesak dan kemalangan pada waktu puncak.

8. Kawasan pasar raya Tesco dan Giant serta  di deretan jalan menghala ke bank-bank  dan seterusnya harus difikirkan pembinaan jalan-jalan alternatif  pada masa hadapan.

9. Sementara, jalan pilihan ke Masjid Putra yang datang dari USIM,Persiaran llmu ke Persiaran Perbandaran berhampiran MPN sepatutnya dipercepatkan pembinaan lampu trafik di persimpangan Manipal lnternational University menuju ke Masjid Putra.

9. Dan dapat disegerakan juga pembinaan jalan baru dan laluan pintu masuk masjid yang baru. Kedudukan masjid di atas bukit dan dengan adanya laluan dan pintu baru maka ini menandakan masyarakat peka kepada warga emas yang kurang berupaya.

10. Surau-surau yang daif seperti SurauTaman Desa Anggerik di pinggir USIM harus difikirkan pembinaan semula sesuai dengan kedududukan lokasinya berhampiran IPTA yang berorientasikan lslam.Begitu juga masjid pekan Nilai yang telah usang.

11. Stadium Tertutup Nilai adakah untuk kegunaan awam?Jika merugikan wang rakyat ada baiknya stadium ini 'diserahkan; kepada USIM agar boleh dimanfaatkan kepada para pelajar.

12. Begitu juga Kompleks Sukan Nilai yang baru dibina; adakah terbuka untuk penduduk awam Nilai?Adakah kompleks itu telah diswastakan?Kawasan perniagaan popular Nilai 3 wajar dikawal agar tidak dihidu kegiatan jenayah.

13. Begitu juga tasik yang berhampiran Taman Desa Anggerik USIM; alangkah baiknya MPN jadikan tempat riadah atau rekreasi awam.Manakala  Masjid Putra yang menjadi laluan masuk ke KLIA sewajarnya menjadi masjid yang paling banyak diimarahkan oleh para pengunjung atau jemaahnya.

14. Bagaimana pula pelan pembangunan Hospital USIM yang kononnya telah tersedia tapaknya ? Orang ramai ingin tahu juga.Begitu juga pembinaan masjid baru dan klinik kesihatan awam di Nilai lmpian yang telah lama dinantikan.

15. Bersandarkan ini DAP kini wakil di DUN Nilai dan parlimen Seremban boleh berjuang untuk membawa nafas baru bagi para penduduk Bandar Baru Nilai yang kian pesat berkembang dan membangun? Jangan jadikan Bandar Baru Nilai pusat maksiat dan kebanjiran pendatang asing.Kami khuatir akan mengundang jenayah dan kami tidak mahu Bandar Baru Nilai menjadi bandar yang tidak selamat.

16. lnilah harapan baru pengundi parlimen Seremban khususnya di DUN Nilai untuk menanti suatu realiti daripada bakal wakil rakyat yang dipilih kelak.(oleh TB)

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

DAP..dont sleeping

Tanpa Nama berkata...

DAP..dont sleeping