Salam Perjuangan

03 Mei 2013

SPR , THINK TANK & PENCERAMAH KEMPEN PRU

NAMA Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak boleh luput dalam ingatan TB. Walaupun Pilihan Raya Umum (PRU) diadakan setiap lima tahun sekali namun ada juga beberapa kes PRU lalu parlimen telah dibubarkan lebih awal walau kerajaan yang memerintah baru memegang mandat antara 3-4 tahun.

Justeru TB tidak berapa ingat sama ada tahun 1990 atau 1991, TB telah memegang jawatan sebagai Ketua Pegawai SPR di peti pos Bandar Tun Razak yang bertempat di pusat mengundi Sekolah Menengah Sains Selangor, Jalan Tenteram (nama jalan ketika itu) Bandar Tun Razak, Cheras, Kuala Lumpur.Kawasan parlimen Bandar Tun Razak ketika itu kawasan yang agak panas; apatah lagi  mengemukakan calon BN/MCA dan DAP.

Sebagai penjawat awam yang masih muda baru berusia awal 30-an, TB tentulah mahu membuktikan ciri-ciri kepemimpinan dengan jati diri TB sendiri. Bukan perkara muda apabila petugas-petugas di pos TB itu terdiri daripada rakan-rakan kumpulan sokongan daripada sekolah tempat TB bertugas.Selain itu ada juga petugas-petugas yang lebih senior yang mana datang dari luar dan TB tidak kenali. TB seringkali memikirkan bagaimanakah secara psikologi agar usia TB yang masih muda ini dihormati.

Kebetulan sebelum itu TB telah menempah 'bush jaket' pakaian lengkap/suit ala korporat pada waktu itu. TB berazam akan menunjukkan teladan yang baik, sikap dan peribadi yang berdisiplin dan tegas serta berkomunikasi yang bijak berhemah. Dan sebelum menjelang hari pengundian TB telah membaca dan memahami secara terperinci segala surat dan tatacara serta prosedur yang telah dibekalkan oleh SPR. Sebelum itu TB yang di bawah kelolaan SPR Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur turut menghadiri kursus dan taklimat daripada pihak SPR. TB juga telah meninjau secara rawak kawasan lokasi para pengundi dan tempat pengiraan akhir peti undi di Dewan Serbaguna Cheras berhampiran Sekolah Menengah Jalan Cheras, KL.

TB sampai  sewalam jam 4.00 pagi pada hari pengundian itu  di Dewan Serbaguna Cheras bagi mengambil segala keperluan yang telah dibekalkan oleh SPR untuk di bawa ke pos mengundi SMSS.Seingat TB hari itu. jatuh pada hari Ahad. lni bermakna TB telah bekerja pada hari Ahad iaitu hari cuti awam. lsu inilah membuatkan kekeliruan pihak lain; apabila TB bercuti gantian pada hari lsnin keesokkannya tetapi majikan TB telah mengubahkan Cuti Tanpa rekod (CTR )kepada Cuti Tanpa Gaji (CTG). TB kecil hati apabila pihak SPR Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur ketika itu berdolak-dalik apabila TB meminta surat rasmi pernyataan CTR. (Bersambung)

Seterusnya peranan TB sebagai 'think tank' (pemikir dan peneraju operasi kempen calon) kepada calon BN/UMNO Dr Mohd.Shafie Salleh (Datuk) melawan calon Semangat 46 bagi kerusi parlimen Kuala Langat dan pengalaman 'berkampung' di hotel 'pijat' di pekan Banting selama seminggu tetap jadi kenangan.Sebelum itu pada hari pertama penamaan calon Goh Hin San daripada parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) telah mempelawa TB sebagai 'think tank' dan penceramah calon BN/Gerakan Dr Tan untuk kerusi parlimen Segambut. TB telah memberi ceramah di Balai Raya Segambut kepada para hadirin yang memenuhi dewan dengan penuh semangat.Kebetulan di situ ramai pengundi Melayu. Selepas itu apa yang terjadi? Mengapa TB pada hari ketiga mengikut Ghafar lbrahim dari UKM untuk bersama-sama berkempen di Kuala Langat?
(oleh TB- BERSAMBUNG)


Tiada ulasan: