Salam Perjuangan

25 Mei 2013

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA

BAGI TB pertukaran nama Kementerian Pelajaran Malaysia kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) umpama terbang burung melayang jauh akhirnya kembali ke pangkuan sarangnya. Penggabungan Kementerian Pengajian Tinggi dan Kementerian Pelajaran Malaysia dengan penjenamaan nama asal Kementerian Pendidikan Malaysia adalah tepat dan kena pada masanya. Walaupun Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran (kini Pendidikan) menyatakan nama KPM kini adalah hasil muafakat dan keputusan dari pakar-pakar bahasa yang menyuguhkan nama 'pendidikan'  bagi TB ,KPM adalah lebih tepat,betul dan amat sesuai sekali.

Bagi TB  frasa 'pendidikan' lebih merangkumi konsep dan matlamat yang lebih luas. Apatah lagi kita pun sudah mengenali wujudnya 'Persatuan Pengamal Pendidikan Malaysia' (PPPM/Pendidik) yang telah sedia tertera nama 'pendidikan' sejak tertubuhnya pada tahun 1999 lalu.Bagi TB penggabungan ini lebih memberi keadilan kepada staf pengajar atau PPPT/pensyarah di politeknik-politeknik KPT lalu (termasuk kolej komuniti). Nasib mereka semasa di bawah KPT agak terumbang-ambing jika dibandingkan rakan-rakan mereka di sekolah-sekolah ataupun di IPGM.

Justeru dengan penggabungan di bawah KPM diharapkan pensyarah-pensyarah politeknik khususnya yang ada kelayakan akademik master dan PhD diberikan pertimbangan yang setimpal  dan setara dengan rakan-rakan di IPGM.lni juga membabitkan penyelarasan kenaikan pangkat, skim time-based, tempoh had umur biasiswa pasca siswazah , cuti belajar dengan biasiswa penuh dan waktu bertugas agar sama atau selaras dengan rakan-rakan di IPGM. Sebenarnya terlalu banyak mahu diperkatakan tetapi cukuplah setakat ini. Syabas KPM!. (TB)

Tiada ulasan: