SATU daripada ciri kota berbudaya adalah wujudnya tradisi pementasan teater yang berkesinambungan atau kerap. Kota, yang tidak secara tiba-tiba terbina, juga harus menghargai bentuk teater tradisional, seperti mana ia dulu dibangunkan atas lembah, paya dan belukar. Realiti budaya itu terpancar di banyak kota dunia. Di Tokyo umpamanya, teater tradisional kabuki dipentaskan sepanjang tahun dan pelbagai pentas lain menghidangkan teater moden.
Tindakan proaktif bersepadu untuk membawa teater Melayu keluar daripada kelesuannya mestilah diambil segera. Jika tidak teater Melayu akan terus nazak dalam masa panjang, hanya sekali sekala ‘mengigau’ dan ‘meracau’”Teater Melayu tradisional (seperti bangsawan) dan moden sepatutnya hidup subur di ibu kota dan di bandar lain negara ini. Teater, seperti tradisi kebudayaan besar, adalah satu daripada wadah yang memancarkan ketinggian pemikiran, intelektual serta seni estetika sesuatu bangsa. Sebab itulah di negara maju, pembangunan prasarana dan fizikal yang hebat turut disertai dengan pembangunan kesenian, termasuk teater. Ini berlaku sejak zaman Greek, Romawi atau tradisi Inggeris menerusi drama Shakespeare.
Apabila teater Melayu kurang bermaya di ibu kota, kita dapat membayangkan bagaimana nasib teater Melayu di kota kecil lain. Apabila yang hidup subur di ibu negara ialah teater Inggeris atau alunan orkestra simfoni yang membawakan lagu Barat, maka terpinggirlah citra kesenian kebangsaan negara ini yang berdasarkan kekuatan budaya Melayu dan Bumiputera lainnya.
Pembangunan semula teater Melayu memerlukan perancangan, seperti perkembangan bahasa Melayu memerlukan perancangan bahasa.
Dalam hubungan ini, wajar diambil tindakan proaktif dengan kadar segera oleh beberapa pihak seperti agensi kerajaan yang diamanahkan untuk fungsi ini, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) teater, penulis dan aktivis teater tanah air. Beberapa ahli perniagaan juga patut dibabitkan kerana mereka boleh memberikan idea bagaimana untuk menjadikan teater sebagai industri ‘hiburan’, atau industri kreatif yang menguntungkan.
Tidak kurang pentingnya ialah beberapa korporat nasional yang wajar mengembalikan sebahagian kecil keuntungan mereka untuk pembangunan seni kebangsaan, serta wakil media cetak dan elektronik.
Untuk membuktikan nadi teater Melayu terus berdenyut, ia memerlukan premis pementasan yang tetap. Tetap dalam erti kata pementasan teater Melayu sering dipentaskan di situ – sama ada setiap minggu, atau setiap dua minggu atau setiap bulan. Dengan adanya premis tetap serta jadual pementasan tahunan, khalayak teater tahu di mana dan bila mereka wajar menonton teater Melayu. Khalayak teater ini termasuk mereka dari Sabah, Sarawak, Semenanjung, atau dari luar negara.
Menyebut premis pementasan, penggiat teater di Kuala Lumpur pasti teringat kepada beberapa tempat. Antaranya ialah Dewan Bandaraya, Panggung Bandaraya, dan dewan utama Pusat Pelancongan Malaysia di Jalan Ampang.
Akan tetapi ketiga-tiga premis terbabit, lantaran perlu menampung keperluan lain, tidak mungkin menjadi premis tetap persembahan teater Melayu. Perancangan teater juga harus mengambil kira beberapa program lain, umpamanya penataran penulis dan tenaga produksi. Kaedah promosi serta pemasaran yang berorientasi keuntungan juga harus dianggap sebagai program bersepadu pembangunan teater.
Tidak kurang penting ialah pendidikan terhadap apresiasi seni, membabitkan pelajar sekolah dan orang ramai. Pendidikan terhadap apresiasi seni dalam kalangan pelajar sekolah dalam jangka panjang akan menyediakan khalayak seni yang tinggi daya intelek serta cita rasa seni estetika rakyat negara ini.
Tindakan proaktif bersepadu untuk membawa teater Melayu keluar daripada kelesuannya mestilah diambil segera. Jika tidak teater Melayu akan terus nazak dalam masa yang panjang, hanya sekali sekala ‘mengigau’ dan ‘meracau’ ketika ada sayembara atau pekan teater yang bermusim sifatnya. Sementara Istana Budaya agak sukar ditembusi oleh teater yang bukan bergenre muzikal.
Usaha keserakanan membabitkan pelbagai pihak bergabung tenaga dan kepakaran untuk menyegarkan semula teater Melayu, bukanlah sesuatu yang baru.
Beberapa pendapat mengenainya, baik dalam bahasa Melayu (umpamanya tulisan Khalid Salleh) atau Inggeris (umpamanya tulisan Johan Jaaffar) diterbitkan. Malangnya, belum ada pihak yang mengambil tindakan serius. Situasi ini menyukarkan penafian terhadap pandangan umum bahawa birokrasi di beberapa institusi begitu rumit, perlahan, dan kurang berkesan.
Tindakan terhadap beberapa cadangan yang membina mengenai teater, begitu lambat diproses atau diambil tindakan susulan – sama ada akibat birokrasi yang ketinggalan zaman atau ditangani oleh pegawai yang kurang arif dan kurang minat terhadap bidang terbabit.
Sementara itu, sesetengah ketua melepaskan tanggungjawab ini kepada stafnya yang kurang berpengalaman, dirinya pula disibukkan dengan mesyuarat bertali arus, atau kesibukan politik ciptaannya. Sebuah institusi budaya dan ilmu sesungguhnya memerlukan pimpinan yang tidak hanya pandai beretorik dan berpolitik.
(sumber: Dr. Anwar Ridhwan,UM,16/07/12)
Apabila teater Melayu kurang bermaya di ibu kota, kita dapat membayangkan bagaimana nasib teater Melayu di kota kecil lain. Apabila yang hidup subur di ibu negara ialah teater Inggeris atau alunan orkestra simfoni yang membawakan lagu Barat, maka terpinggirlah citra kesenian kebangsaan negara ini yang berdasarkan kekuatan budaya Melayu dan Bumiputera lainnya.
Pembangunan semula teater Melayu memerlukan perancangan, seperti perkembangan bahasa Melayu memerlukan perancangan bahasa.
Dalam hubungan ini, wajar diambil tindakan proaktif dengan kadar segera oleh beberapa pihak seperti agensi kerajaan yang diamanahkan untuk fungsi ini, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) teater, penulis dan aktivis teater tanah air. Beberapa ahli perniagaan juga patut dibabitkan kerana mereka boleh memberikan idea bagaimana untuk menjadikan teater sebagai industri ‘hiburan’, atau industri kreatif yang menguntungkan.
Tidak kurang pentingnya ialah beberapa korporat nasional yang wajar mengembalikan sebahagian kecil keuntungan mereka untuk pembangunan seni kebangsaan, serta wakil media cetak dan elektronik.
Untuk membuktikan nadi teater Melayu terus berdenyut, ia memerlukan premis pementasan yang tetap. Tetap dalam erti kata pementasan teater Melayu sering dipentaskan di situ – sama ada setiap minggu, atau setiap dua minggu atau setiap bulan. Dengan adanya premis tetap serta jadual pementasan tahunan, khalayak teater tahu di mana dan bila mereka wajar menonton teater Melayu. Khalayak teater ini termasuk mereka dari Sabah, Sarawak, Semenanjung, atau dari luar negara.
Pementasan Teater Bangsawan Cinta Puteri Mekar Mewangi Layu Tak Berseri di Panggung Bandar Raya KL 13-15 Julai 2012 |
Akan tetapi ketiga-tiga premis terbabit, lantaran perlu menampung keperluan lain, tidak mungkin menjadi premis tetap persembahan teater Melayu. Perancangan teater juga harus mengambil kira beberapa program lain, umpamanya penataran penulis dan tenaga produksi. Kaedah promosi serta pemasaran yang berorientasi keuntungan juga harus dianggap sebagai program bersepadu pembangunan teater.
Tidak kurang penting ialah pendidikan terhadap apresiasi seni, membabitkan pelajar sekolah dan orang ramai. Pendidikan terhadap apresiasi seni dalam kalangan pelajar sekolah dalam jangka panjang akan menyediakan khalayak seni yang tinggi daya intelek serta cita rasa seni estetika rakyat negara ini.
Tindakan proaktif bersepadu untuk membawa teater Melayu keluar daripada kelesuannya mestilah diambil segera. Jika tidak teater Melayu akan terus nazak dalam masa yang panjang, hanya sekali sekala ‘mengigau’ dan ‘meracau’ ketika ada sayembara atau pekan teater yang bermusim sifatnya. Sementara Istana Budaya agak sukar ditembusi oleh teater yang bukan bergenre muzikal.
Usaha keserakanan membabitkan pelbagai pihak bergabung tenaga dan kepakaran untuk menyegarkan semula teater Melayu, bukanlah sesuatu yang baru.
Beberapa pendapat mengenainya, baik dalam bahasa Melayu (umpamanya tulisan Khalid Salleh) atau Inggeris (umpamanya tulisan Johan Jaaffar) diterbitkan. Malangnya, belum ada pihak yang mengambil tindakan serius. Situasi ini menyukarkan penafian terhadap pandangan umum bahawa birokrasi di beberapa institusi begitu rumit, perlahan, dan kurang berkesan.
Tindakan terhadap beberapa cadangan yang membina mengenai teater, begitu lambat diproses atau diambil tindakan susulan – sama ada akibat birokrasi yang ketinggalan zaman atau ditangani oleh pegawai yang kurang arif dan kurang minat terhadap bidang terbabit.
Sementara itu, sesetengah ketua melepaskan tanggungjawab ini kepada stafnya yang kurang berpengalaman, dirinya pula disibukkan dengan mesyuarat bertali arus, atau kesibukan politik ciptaannya. Sebuah institusi budaya dan ilmu sesungguhnya memerlukan pimpinan yang tidak hanya pandai beretorik dan berpolitik.
(sumber: Dr. Anwar Ridhwan,UM,16/07/12)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan