Salam Perjuangan

21 Julai 2012

ADIPUTRA MOHAMAD

WALAUPUN sudah lebih 10 tahun berlalu tetapi TB masih ingat manusia yang bernama Adiputra bin Mohamad.Suatu hari pada bulan Ramadan, TB menemuinya berwajah sugul dan kesedihan di sebuah pusat membeli-belah di Bandar Baru Bangi, Selangor Darul Ehsan.Sebelum itu TB kagum sebagai anak Melayu TB berbangga melihat kejayaan Adiputra sebagai anak muda yang baru lulus graduan perakaunan UPM (itu menurut katanya, wallahualam)tetapi ada potensi berjaya dalam perniagaan. TB memberi motivasi kerana berbangga kerana ketika itu beliau adalah satu-satunya anak Melayu yang berjaya membuka kedai barangan serba aneka dalam Kompleks Diamond bangi Utama Persiaran Bangi.

Selang beberapa bulan Adiputra menapak di dalam kompleks pusat membeli-belah itu dengan keupayaan membayar sewa ribuan ringgit.TB memantau dari jauh melihatkan kejayaan anak muda ini.Dan sehinggalah dipendekkan cerita TB tersua Adiputra dalam keadaan sugul kerana ceritanya beliau menghadapi masalah dalam bisnes kerana ada persaingan dan rasa cemburu dan menghdapi kekangan kewangan untuk mengambil barangan dari kargo di Pelabuhan Kelang yang baru tiba dari China.

Begitulah sehingga beliau meraih simpati dan empati daripada TB hingga membuka hati lembut TB untuk membantu dan meringankan bebannya.Tidak disangka, Adiputra mencari TB hingga ke rumah kerana tertekan.Dia berterus terang mahu meminjam RM10ribu daripada TB. Dia yang berkata cuma untuk jangka tempoh 6 bulan sahaja. Dia yang berkata akan memberi sedikit saguhati atau imbuhan setiap bulan selama tempoh 6 bulan (hakikatnya cuma 3 bulan sahaja TB perolehi, kemudian diberikan cek-cek tendang). Dia yang berkata bersedia menyediakan surat perjanjian persendirian sekadar makluman (sayangnya surat perjanjian itu hilang entah ke mana).

Selepas 3-6 bulan dan seterusnya anak muda bernama Adiputra ini terus menghilang.TB tahu ketika itu dia sudah berkereta mewah dan punya isteri. Dia terus menutupkan perniagaannya dengan meninggalkan nama 'busuk' (menurut cerita para peniaga di situ). Dari bulan ke bulan tahun ke tahun akhirnya TB dapat mengesaninya. lbu bapa mertuanya tinggal di Taman Broleh Batu Pahat,Johor. Bapanya dan keluarganya pula bermaustautin di Kampung Sungai Kajang, Tanjung Karang, Selangor.Semasa TB dapat bertemu dengannya (bersusah payah mencari dan bertemu di rumah keluarga mertuanya pada bulan Ramadan juga) 9 tahun yang lalu. TB dengan santun berbahasa dan dia berjanji di hadapan ibu mertuanya dan,isterinya yang ketika itu telah memperoleh seorang anak.

Sehingga kini Ramadan 1433 Hijrah tahun 2012 TB tidak mendapat hak kembali wang TB itu. Bukan TB mahu menceritakan soal peribadi dalam blog ini tetapi TB mahu kisah TB tertipu ini tidak terjadi kepada insan lain. Apapun TB insaf semuanya ujian Allah SWT walaupun wang pada masa itu TB perlukan untuk perbelanjaan dan pembiayaan pelajaran anak-anak TB.Kepada Adiputra, walaupun di dunia anda berjaya 'menghilangkan diri' tetapi di padang Masyar kelak anda sendiri tahu jawapannya. Selagi anda lslam dan beriman anda tahu natijahnya. (TB)

Tiada ulasan: