Salam Perjuangan

07 Julai 2012

PULAU PENYENGAT : MENJEJAKI ALAM MELAYU


Pulau Penyengat atau Pulau Penyengat Inderasakti dalam sebutan sumber-sumber sejarah, adalah sebuah pulau kecil yang berjarak lebih kurang 6 km dari Kota Tanjung Pinang pusat pemerintahan Provinsi Kepulauan Riau. Pulau ini berukuran lebih kurang 2.500 meter x 750 meter, dan berjarak lebih kurang 35 km dari Pulau Batam.


Pada 28 Jun TB selamat sampai mendarat di Pulau Penyengat kira-kira jam 11 pagi dari Tanjung Pinang, Bintan (Bentan),Riau dengan menggunakan perahu bot atau lebih dikenal bot pompong. Dengan menggunakan bot pompong, memerlukan waktu tempoh lebih kurang 15 minit.
Pulau Penyengat merupakan salah satu destinasi pelancongan di Kepulauan Riau. Perkara-perkara yang boleh kita lihat adalah Masjid Raya Sultan Riau yang dibuat dari putih telur, makam-makam para raja, makam Raja Ali Haji, kompleks Istana Sultan dan benteng pertahanan di Bukit Kursi. Pulau Penyengat dan kompleks istana di Pulau Penyengat telah dicalonkan keUNESCO untuk dijadikan salah satu Tapak Warisan Dunia
Pada abad ke-18, Raja Haji membangun sebuah kubu di Pulau Penyengat, kubu tersebut tepatnya berada di Bukit Kursi, di sana ditempatkan beberapa meriam sebagai asas pertahanan Bentan.
Pulau Penyengat adalah sebuah pulau kecil yang terletak tak jauh dari Pulau BentanKepulauan Riau. Menurut Tuhfat Al-Nafis, Pulau Penyengat ialah hadiah daripada Sultan Mahmud Shah III kepada isterinya Raja Hamidah Binti Raja Haji atau Engku Puteri dan menjadi hak milik keturunan baginda dan saudara-saudaranya sebagai pewaris Raja Haji.
Pulau ini kemudiannya menjadi pusat pemerintahan Yang Dipertuan Muda bermula daripada Raja Ja'afar sehingga Raja Muhammad Yusuf, Yang Dipertuan Muda Riau terakhir.
Pusat pemerintahan Kesultanan Lingga-Riau juga telah berpindah ke sini pada zaman pemerintahan putera Raja Muhammad Yusuf yang dilantik sebagai Sultan Lingga-Riau terakhir iaitu Sultan Abdul Rahman II Muazzam Shah (1883-1911) setelah baginda menggabungkan jawatan Yang Dipertuan Muda dengan jawatan Sultan selepas kemangkatan ayahandanya.
Kini Pulau Penyengat didiami oleh kira-kira lebih 2500 orang penduduk yang kebanyakannya keturunan raja-raja Riau.Kisah Pulau Penyengat ini ada termuat dalam kitab Melayu klasik Taufat al-Nafis untuk kita sama-sama mendalami tamadun kesultanan Melayu dahulu.

§.




Makam Engku Puteri (Raja Hamidah)

Di Pintu Masuk Masjid Raya Sultan Riau Pulau Penyengat

Makam Raja Ali Haji (Gurindam 12)

Di Kompleks Makam Raja Ali Haji di Pulau Penyengat, Riau,lndonesia

Makam Yam DIPertuan Muda Riau Raja Jaafar

Telaga di Bawah Balai Adat Melayu Pulau Penyengat

Pemandangan Pulau Penyengat

Tiada ulasan: