Salam Perjuangan

19 Julai 2012

RAJESH KHANNA MENINGGAL DUNIA

BINTANG Superstar No.1 Bollowood Rajesh Khanna, 69 tahun telah meninggal dunia di kediamannya di Mumbai,lndia semalam 18 Julai.Rajesh Khanna yang telah membintangi lebih 150 filem Hindi amat terkenal pada dekad 1970-an lalu.Kematiannya disebabkan demam yang berpanjangan kerana komplikasi darah, tekanan darah rendah dan buah pinggang. Antara filem lakonannya yang terkenal ialah Amar Prem, Mere Jeevan Sathi, Kati Patang, Safar, Hathi Mere Sathi dan banyak lagi. Beliau sering digandingkan dengan aktres Sharmila Tagore, Mumtaz, Asha Parekh dan Tanuja.

Rajesh Khanna meninggal dunia di sisi isterinya Dimle Kapadia (heroin Bobby) yang dikahwini pada tahun 1973 tetapi hidup berpisah berasingan sejak 1984 tetapi tidak bercerai.Takdir telah menentukan, Rajesh Khanna pada saat akhir kehidupan dapat bersatu dan berkumpul dengan ahli keluarganya dalam satu rumah bersama Dimlple, anak-anaknya Twinkle dan Rinke serta menantunya Aksyaa Kumar dan cucu-cunya.

Rajesh Khanna atau nama sebenarnya Jatin Khanna dilahirkan pada 29 Disember 1942 di Amristar utara lndia.Pembabitannya dalam dunia lakonan membawa ke puncak gemilang sebagai Superstar nombor satu Bollowood. Semasa zaman kegemilangannya ramai peminatnya khususnya wanita yang tergila-gilakannya. Ada peminat sanggup mencium keretanya. Bahkan ada yang sanggup menulis surat dengan berdakwatkan titisan darah.

Hari ini, jam 10 pagi tadi Rajesh Khanna meneruskan perjalanan panjang kehidupannya ke dunia abadi. Ribuan yang menghadiri upacara pengebumian. Antara bintang yang memberi penghormatan terakhir ialah Rishi Kapoor, Shahrukh khan, Amitab Bachan, Abishek Bachan, Salman Khan dan penerbit Yash Chopra.Kini semuanya tinggal kenangan bersama lakonan dan lagu gemersik dendangan Kishore Kumar yang sering digunakan oleh Rajesh. Selamat jalan Rajesh! (TB)

Tiada ulasan: