Salam Perjuangan

15 Mei 2015

RAHIMIDIN ZAHARI KEMBALI KE RAHMATULLAH

SEMALAM baharu TB menyebut dan bertanya khabar sosok Rahimidin Zahari penyair muda terkenal abad ke-21 menerusi blog TB. Beberapa hari lalu penyair veteran Le0 AWS ada mengirim SMS memberitahu TB mengenai Rahimidin dimasukkan ke Hospital Sungai Buluh kerana mengalami pendarahan otak.

Rahimidin (sila rujuk biodatanya di mana-mana website) hari ini selamat dikebumikan di kampung halamannya di Peringat,Kelantan sebelum solat Jumaat. TB terkejut dan amat terharu.Sesungguhnya dunia perpuisian Malaysia  kehilangan seorang seniman puisi yang berbakat dan mula menggilap nama di persada puisi tanah air. Berita yang dikirimkan oleh Leo Aws juga menerusi SMS ini juga mengejutkan TB. Takdirnya, Allah lebih menyayangi Rahimidin yang telah kembali dalam usia muda.Menurut Leo antara teman penulis yang hadir menziarahi Allahyarham di kampung halamannya ialah penyair Azmi Yusuf, Marsli N.O, Norhisham Mustaffa. Leo Aws dan Presiden Pena.

TB: Al-Fatihah...semoga roh Allahyarham dihimpunkan ke dalam golongan orang-orang yang beriman.Amin.
Dan setelah pemergian RZ baharulah TB tahu bahawa arwah adalah Bendahari Pena terkini. Dan selanjutnya baharulah TB dapat tahu daripada portal berita bahawa 11 (sebelas) buah buku RZ telah diterbitkan oleh ITBM. Apa yang TB tahu KPM pernah menyumbangkan dana kepada Pena-ITBM untuk penerbitan karya-karya sastera kebangsaan. Dan TB terima banyak aduan mengenai kronisme,nepotisme dan macam-macam telahan termasuk 'penilai hantu' yang mana banyak penulis yang sudah ada nama ditolak oleh ITBM! Dan apabila 'kembalinya 'RZ maka sedikit sebanyak ada sesuatu yang tersembunyi...hingga 11 buku RZ diterbitkan oleh ITBM sahaja. Wallhualam!


Tiada ulasan: