Salam Perjuangan

21 Mei 2015

GHAZALI HAJI HAMZAH, PPD PETALING PERDANA

TERLEBIH dahulu TB mohon maaf kepada sahabat lama TB, Tuan Haji Ghazali Hamzah yang kini menjawat sebagai Pegawai Pendidikan Daerah (PP) Petaling Perdana, Shah Alam, Selangor D.E andainya kata-kta TB dalam blog ini mengguriskan hatinya.Namun TB terpaksa katakan berterus terang demi prinsip sebuah janji. Ya, janji yang tidak ditepati.

TB tahu, Haji Ghazali cuma tinggal hanya beberapa hari lagi akan menempuh alam persaraan, bersara wajib daripada perkhidmatan pendidikan kerajaan. lni bermakna, jikalau diikut perkiraan, TB masih ada lagi tempoh perkhidmatan wajib sehingga akhir tahun ini. Namun situasi telah menjadi sebaliknya.

Haji Ghazali adalah sahabat baik TB, rakan semaktab (MPB, 1976-77) dan rakan serumah sewa di rumah kedai bertingkat di Jalan Bangsar, Kuala Lumpur. Kemudian beliau ditakdirkan menjadi super junior TB di UPM. Setelah TB berjaya meraih ijazah profesional B.Ed., beliau baharulah mencecah masuk ke menara gading UPM untuk mendapatkan B.Ed.selama empat tahun! Begitulah masa dan waktu berlalu, Beliau terus komited berkhidmat di sekolah dan JPN Selangor. Dan TB pun meneruskan perjuangan dalam pendidikan dengan terus meningkatkan kelayakan akademik, menimba ilmu dan berkhidmat di IPGM dan IPT. Kami satu matlamat, tetapi cara dan bentuk sahaja berbeza.

Ghazali yang 'warak' ini  begitu aktif dalam aktiviti lslam semasa kami di MPB.. Namun sebagai anak muda 'kisah gosip anak muda' tidak dapat dielakkan namun beliau berjaya menanganinya dengan bijak. Begitulah Haji Ghazali, yang juga aktif dalam pasukan pengakap bersama TB. Difahamkan beliau melanjutkan pengajian dalam bidang kaunseling semasa di UPM. Justeru, TB berharap beliau dapat memanfaatkan ilmunya semasa tempoh persaraannya kelak. Tempoh bersara adalah tempoh yang menguji kita kerana banyak perkara kita telah 'kehilangan' semasa kita hidup dalam 'dunia kita' sahaja nanti.

Namun ada suatu perkara yang TB 'kurang seronok' ialah apabila Haji Ghazali gagal menunaikan janjinya dengan TB. Kononnya sebagai seorang sahabat lama yang karib, TB ikhlas mahu memberi sanjungan dan penghormatan sebagai tanda kenangan dalam buku TB ' Travelog Guru: Seribu Warna Seribu Makna' untuk ruangan Kata Pengantar buku tersebut. Sebelum ini pun buku TB kumpulan puisi 'Cinta Arafah' pernah diringi kata-kata aluan/pengantar oleh Allahyarham Datuk Haji  Razali lsmail, mantan Timbalan Menteri Pendidikan yang juga mantan Pengarah Bahagian Pendidikan Guru, KPM. Justeru, jika dibandingkan Allahyarham Datuk Haji Razali; siapalah dia Haji Ghazali? Namun TB mahu hargai atas nama persahabatan kepada beliau. Bahkan seorang bekas pengetua (MAS ADEKI,penulis 'muda' dengan menggunakan nama samaran) yang pernah menjadi Pengetua di Sekolah Menengah Tasik Selatan,Kuala Lumpur pernah buku sastera puisinya "Gurindam" diiringi kata-kata aluan oleh Menteri Pendidikan ketika itu, Datuk Seri Hishamuddin Hussein!

TB kecewa dengan Haji Ghazali Hamzah walaupun TB telah mengirimkan draf kata pengantar yang merupakan teks penuh melalui emelnya.Apabila dihubungi melalui telefon beberapa kali, beliau menyatakan kesibukannya. Apakah 'sibuknya' setiap minit dalam masa 24 jam? Beliau sendiri yang menyarankan agar TB mengirimkan teks secara emel.Tidak pula dikatakan bertemu muka dan 'serah tangan' . Walau bagaimanapun semuanya sudah menjadi sejarah. TB menanti respons beliau hampir 2 bulan! Hari Guru 2015 sudah berlalu. Alhamdulillah buku tersebut  telah pun berjaya diterbitkan tanpa ' Haji Ghazali Hamzah' dengan cetakan pertamanya sudah habis dijual!

Apapun TB ucapkan kepada sahabat lama TB 'Selamat hari Guru' dan 'Selamat Bersara Wajib' dan selamat menempuh kehidupan dengan serba realti!

Tiada ulasan: