Salam Perjuangan

25 Mei 2015

PELACUR BAHASA

TB bukan mahu menghuraikan apa itu 'Pelacur Bahasa' yang telah digunakan sejak 1970-an yang silam. Mungkin pelacur bahasa digunakan dalam pelbagai 'sikon' (situasi & kondisi). Namun apapun tujuannya adalah semata-mata untuk menegur para pengguna bahasa agar bertanggungjawab, menggunakan bahasa kita, bahasa Melayu, bahasa kebangsaan negara kita,Malaysia tercinta.

Tiga hari lalu, TB berlegar-legar dan membelek-belek buku-buku yang terjual di sebuah toko buku. TB tidak menafikan zaman ini adalah kebangkitan buku-buku agama dan novel-novel pop yang yang 'ghairah diurusniagakan bagaikan di pasaran bursa saham.' TB hanya sedikit peduli hal keghairahan itu; asalkan masyarakat tidak lupa akan budaya membaca yang kita sendiri suka tanamkan anak-anak kita sejak dari zaman bayi lagi.

Walaupun keghairahan pemasaran  di sesebuah syarikat penerbitan berusaha dengan pelbagai pemancingan psikologi bakal pembeli (baca,'pembaca') namun orang yang beragama lslam dan berbudaya masyarakat Melayu; janganlah semuanya 'terlampau atau terlajak' dari pelbagai aspek termasuk judulnya. TB naik mual dan mahu termuntah jikalau TB menulis di ruangan ini secara terperinci..(TB kurang menulis cara 'copy n paste').

TB terkejut ada penulis dan penerbit (bukan penerbit PTS) yang menggunakan perkataan/istilah 'KORANG,' CANTEEK', 'SODAP', 'SEDAPPP' dan sebagainya dalam judul buku, keterangan judul di bahagian kulit luar bukunya (adakah terbit sendiri tidak dipantau?) dan seumpamanya. Alangkah malangnya jikalau penulis buku berbahasa Melayu tidak tahu:

1. Apa itu bahasa Melayu persuratan?
2. Apa itu bahasa Melayu lisan?
3,Apa itu bahasa Melayu isyarat?
4.Apa itu bahasa Melayu rojak?
4.Apa itu bahasa Melayu cacamarba?
5.Apakah itu 'keselerasan ejaan sebutan/vokal bahasa Melayu?

Tanpa banyak bicara panjang; TB menyeru agar penulis atau bakal penulis mengenal pasti 5 perkara pokok di atas itu sebelum menulis sesebuah buku atau apa jua penulisan; baik kreatif atau deskriptif.Jika tidak, anda yang berbuat sewenang-wenangnya melakukan kejahilan bahasa dalam penulisan rasmi (menggunakan bahasa Melayu persuratan) dalam buku-buku,jurnal &majalah maka anda adalah manusia tidak bermaruah dan layak dipanggil 'PELACUR BAHASA' (istilah pelacur tubuh adalah berbeza konotasinya).  (TB)

Tiada ulasan: