Salam Perjuangan

14 Mei 2015

FAISAL TEHRANI

TB tidak berniat mahu ulas apa yang Faisal Tehrani (FT) buat atau kemelut yang dihadapi. Bagi TB siapa TB, FT pun tidak kenali dan siapakah FT, TB pun tidak kenali sangat. Walupun kadang-kadang TB sering lepak di tangga depan ATMA UKM. Cuma yang TB tersedar nama penulis ini mendadak naik walaupun TB tidak pernah pun membaca seabarang bukunya (mungkin sudah tidak banyak masa lagi, tidak seperti zaman kanak-kanak/remaja TB banyak baca karya fiksyen Melayu karya Hamka, Abdul Moes,lwan Simatupang, Pramoedya , Ruhi Hayat, Abdullah Hussein, Keris Mas,Arena Wati dan lain-lain ).

Walau apapun TB tidak pasti adakah FT bertugas sebagai pensyarah (berjawatan tetap) atau Felo ataupun Tutor yang bukan berjawatan tetap tetapi bersifat kontrak/sementara. Justeru, Sekiranya berjawatan tetap maka FT dan sesiapun kena faham dan akur apa itu 'Perintah Am Kerajaan'; selagi kita berkhidmat sebagai penjawat awam bagi mengelakkan daripada dikenakan tindakan tatatertib dan sebagainya....(sebab dalam bahasa kasar, "universiti itu bukan bapa kita punya",),lNamun jika bukan pensyarah maka perjawatan seperti felo atau tutor, penjawat itu boleh "belah" bila-bila masa jikalau individu itu mahu kebebasan minda umpama "tukar tiub" yang bekerja sendiri dan boleh menyalurkan idea/pendapatnya dengan bebas (asalkan tidak menyalahan undang-undang negara).

Begitulah FT dalam kemasyhuran namanya dekad ini dan dekad lalu kerana anehnya "menang menjuarai anugerah sayembara menulis novel utama dsb. dan disampaikan oleh VVIP" tetapi anehnya juga baharulah kemudiannya karya-karya dinobatkan dan difatwakan HARAM...(Apa maksud hukumnya 'haram'?)...Apakah langit tidak selalu cerah? Apakah ini bermakna karya-karya FT tidak menepati, tidak mematuhi peraturan-peraturan,syarat-syarat dan objektif peraduan tersebut?

TB: Dua,tiga lalu teman penyair kelahiran pramerdeka dari Pantai Timur beritahu TB mengenai penyair Rahimidin yang dimasukkan wad di Sungai Buluh kerana mengalami pendarahan di kepala (strok?). Apa khabar beliau sekarang? Didoakan cepat sembuh.Amin.

Tiada ulasan: