Salam Perjuangan

04 Mei 2015

HASSAN TOPIT, HAJI

TERSEBUTLAH kisah diam tidak masa terus berlalu.Walaupun pergerakan masa dikatakan merangkak namun datang dan perginya deras bagai air sungai yang mengalir dari hulu menuju ke kuala.Begitu juga kisah sahabat semaktab TB, Tuan Haji Hassan Topit yang seingat TB jawatan mutakhirnya sebagai Pengetua Cemerlang di sebuah sekolah menengah sains (SBT) berasrama penuh di Air Keruh,Melaka.

TB pernah hadir dan tinggal di asrama sekolahnya pada tahun 1977 sewaktu TB menghadirinya sebagai peserta di Konvensyen Pendidikan (1) anjuran Persatuan Suluh Budiman pimpinan Allahyarham P.E.Dr.Awang Had Salleh.Banyak kenangan lalu ketika TB berada di sekolah ini.

Dan sehinggakan TB baharu tersentak seringkali tidak sempat hadir datang ke sekolah ternama ini kerana ada sahaja halangan.Dan diam tidak masa telah beralih pergi dan TB teringat sahabat TB Haji Hassan Topit adakah beliau telah bersara? Jika sudah bersara di mana beliau bersemenda sekarang?
Sebenarnya nama Haji Hassan Topit dan sekolah ini ada tercatat dalam buku motivasi,biografi & informasi tulisan TB yang terbaharu berjudul 'Travelog Guru: Seribu Warna Seribu Makna' yang kini berlegar di pasaran. Selain Sdr Hassan, TB terpanggil bertanya di manakah Sahak Wahid, Museri Latib, Arumugasamy, Chew Hock Liong, Dahlan Tampin, dan ramai lagi rakan-rakan TB satu MPB,Lembah Pantai 1976-77? Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat.......... (TB)

Tiada ulasan: