Salam Perjuangan

18 Mei 2015

MELAYU CEKAP,BIJAK & PANDAI BERNIAGA JUGA

TB sangat benci jika orang-orang Melayu yang berniaga di gerai-gerai tepi jalan, warung-warung, pasar-pasar malam dan sebagainya bersikap tamak dengan menjual makanan dan apa jua produk sama harga dengan yang dijual di restoran atau di pasar-pasar raya atau di kedai-kedai runcit yang terpaksa membayar sewa kedai, belanja air elektrik,pekerja ramai dan seumpamanya. Sebab itu peniaga yang tamak ini bertahun-tahun di takuk itu juga, kerana pendapatan mereka mungkin tidak berkat dan disumpahi orang ramai.Bahkan membayar cukai kepada LHDN jauh sekali. Adakah LHDN malas mahu membuka fail? Pimai pimai para penjawat awam yang gaji tidak seberapa juga 'diratah' oleh LHDN!

Di sebuah restoran segera pagi ini TB perhatikan seorang pemuda Melayu yang dapat 'menarik' seorang pemuda Cina untuk bersama-sama berkongsi perniagaan. Oleh kerana perbualannya jelas, tidak berapa jauh daripada kerusi meja TB maka TB dapat kutip setiap butir perbualannya. Lantaran TB berminat dan mendapat degree dalam bidang komunikasi dan psikologi (psikolinguistik) maka TB dapat tangkap setiap inti perbualan dan memahami bahasa badan mereka.

Sahlah, pemuda Melayu itu seorang 'leader terkenal' sebuah syarikat jualan langsung yang berjenama & berprestij.Dia berjaya 'mengheret' pemuda Cina itu mendengar celotehnya. Dengan bahasa lnggerisnya yang lancar, bahasa badan yang meyakinkan dan dia dapat menguasai situasi maka pemuda ciona itu bagaikan terperangkap secara halus sambil memegang borang keahlian yang belum siap ditulis. Pemuda itu terus berhujah dan terus berhujah pantas tanpa kompromi.Sesekali pemuda Cina itu mencelah dengan bahasa lnggeris rojak yang kurang fasih. Dipendekkan cerita, akhirnya pemuda Cina itu akur dan 'tewas' lalu mengisi borang keahlian syarikat direct selling milik kaumnnya juga.(jika kepunyaan Melayu, bagaimana?).Setelah selesai, TB perhatikan mereka berdua mula berkomunikasi pula dalam bahasa Melayu tanpa masalah. Begitulah peranan bahasa, ada yang digunakan untuk mempengaruhi situasi jangka pendek.Kliennya beredar.

Tanpa disangka, seorang pemuda Cina lain yang sibuk menaip komputer sudah hampir 2 jam tadi mula merapati pemudah Melayu yang petah berbicara itu.Mereka kelihatan tiba-tiba sudah jadi seperti rakan kongsi bisnes yang mula 'buka kedai' berbicara tentang bisnes.

Moralnya cerita di atas bahawa orang Melayu bukan mustahil jika mahu ceburi dalam perniagaan. Janganlah anggap orang-orang cina itu hebat. Tips yang paling penting, banyak memca semua aspek bahan dan galilah pelbagai pengetahuan, rajin merujuk kamus, berlatihlah komunikasi, yakinkanlah diri, tanamkan sikap 'kita boleh' dan sentiasa berjimat cermat, bersabar dan bersikap mesra tidak sombong! Selamat maju jaya!

Tiada ulasan: