Salam Perjuangan

22 November 2014

MAAFKAN SAYA, WANITA

Maafkan saya,
Shazlina yang ditemui
di rumah makan
tidak saya perkenalkan
wanita itu, isteri saya
menyebabkan kamu
tunduk malu

Maafkan saya,
tidak memperkenalkan Farhan
kepadamu Lela
yang kematian suami
ketika dirundung malang
kerana Farhan
menghilang entah ke mana

Maafkan saya,
ketika di Brunei Darussalam
saya mahu membantu Noreen
mendapatkan pekerjaan
di kementerian pendidikan malaysia
setelah pulang dari united kingdom
kerana telah kehilangan
nombor telefon bimbitmu

Maafkan saya,
kerana tidak mengetahui
kelahiran anakmu, Shazrin
untuk diucapkan tahniah
setelah kehidupan tegar
di kota metropolitan ini
bahang matahari mencengkam
kau hadapi rapi
topi seorang jurutera


Maafkan saya,
Atiqa wanita malang
mahu dilacurkan temannya
lelaki hidung belang
kerana saya tidak berkesempatan
membawamu jalan ke syurga
di kementerian pembangunan keluarga


Maafkan saya,
Ereen sahabat isteriku
yang kian lanjut usia
tidak dapat saya bantu
mencarikan untuk dirimu
calon suami baik
mengikut acuan seleramu


Maafkan saya,
maimon rakan sejawat lama
yang kutemui di khemah mina
seakan saya tidak mengenalinya
kerana hati saya ini
tidak mahu terluka dilukai
mengenang sepuluh tahun
pedih kalbu di kolej itu!


HAJI RAJIEE HADI,
B.B.Mahkota Bangi,
22 November 2014.

### Nama-nama 'watak' dalam puisi di atas, tidak ada kena mengena dengan sesiapa; baik yang masih hidup atau mati.Jika ada persamaan, dari segi nama dan peristiwa, anggaplah ia suatu kebetulan sahaja.

Tiada ulasan: