Salam Perjuangan

05 November 2014

BULI PELAJAR ASRAMA PERBUATAN JIJIK....

TB sendiri berasa geram,marah dan macam-macam perasaan yang tidak dapat diucapkan apabila terpapar di sana sini video di You Tube dan berita utama di kaca TV berhubung kes pelajar sekolah berasrama membuli (tidak keterlaluan boleh digunakan istilah 'mendera dan menyeksa') rakan-rakan mereka terutama yang junior.

Belum dapat dipastikan lagi sama ada kes yang dipaparkan itu berlaku di asrama-asrama pelajar sekolah bantuan kerajaan atau swasta.Dan belum diupastikan juga lagi sama ada di sekolah berasrama harian ataupun di sekolah berasrama penuh.Dan juga tidak dapat dipastikan sama ada asrama di maahad tahfiz ataupun asrama-asrama kendalian agensi seperti Felda, Yayasan dan sebagainya.

Apa yang paling penting Pengetua dan Penolong Kanan (HEM) yang juga merangkap Ketua Warden (sekarang TB tidak pasti carta organisasinya) sewajarnya memantau dan melakukan 'spot check' dari semasa ke semasa atau secara berkala tanpa batasan waktu. lni juga bagi memastikan warden (suatu ketika dahulu dipilih dalam kalangan guru juga) sentiasa bertugas 24 jam selaku warden asrama! dn sudah tentulah seorang warden tahu apa yang wajib dilakukan! Apatah lagi sekarang warden telah diberi elaun bulanan yang lumayan sebagai warden sepenuh masa.

TB yang pernah berpengalaman bertugas di sebuah SBP (sekarang SBT) di Kuala Lumpur pada tahun 1980-an dahulu faham dan mengetahui banyak perkara yang berlaku di sebalik tabir kehidupan pelajar di sekolah berasrama penuh. Dan ditambah pengalaman TB sendiri yang mempunyai anak (sekarang sudah menjadi guru!) yangpernah tinggal di asrama dan anak TB sendiri menerima 'fitnah' dikenakan tindakan disiplin.TB tidak mahu menghuraikan dalam blog yang ringkas ini apa yang telah berlaku.

Namun apa yang mahu TB tegaskan, warden sewajarnya seorang yang berdisiplin, beramanah dan beretika. Warden juga tidak dibenarkan melakukan 'kerja di luar' kerana tugas dan tanggungjawab warden ialah 24jam!

Sehubungan dengan video buli pelajar yang dipaparkan; pelajar yang menjadi mangsa buli dan dera ini hendaklah tampil ke hadapan membuat aduan rasmi melalui ibu bapa masing-masing kepada pengetua dan guru-guru dan seterusnya ke pihak berkuasa. Sewajarnya hukuman dan tindakan tegas dikenakan kepada si pembuli dan si pelakunya. lnilah bahananya akibat pengaruh drama-drama dan filem tempatan yang seringkali menonjolkan gengster dan pesalah juvana sebagai wira mereka lantaran anak-anak remaja melihat dari persepsi yang berbeza daripada golongan dewasa. (TB)

Tiada ulasan: