Salam Perjuangan

24 Oktober 2012

TB MASUK PAS?

TB tersenyum panjang apabila diajukan soalan teman-teman ;adakah TB kini sudah menjadi ahli PAS; dalam erti lain menganggotai Parti lslam Se-Malaysia (PAS) yang mana sekaligus menjadi aktivis PAS di belakang tabir?

TB tidak nafikan sejak kebelakangan ini sering menulis dalam portal berita Harakahdaily.net sama ada dalam bentuk kreatif mahupun rencana.TB juga tidak nafikan selain menggunakan nama samaran,TB ada juga menggunakan nama sebenar TB dan jawatan TB dalam NGO yang TB pernah sandangi. Bahkan jika ada sesiapa yang pernah menelusuri perkembangan dunia penulisan TB bahawa TB sering menyumbangkan hasil tulisan untuk akhbar Harakah sejak awal tahun-tahun 1990-an dahulu!

Walaupun sebagai penjawat awam ketika itu TB sedari ada pro dan kontranya tetapi kerana nawaitu TB adalah sebuah salam perjuangan yang murni maka kerana ada wadah yang bersesuaian dengan pemikiran TB yang kritis maka TB atas nama untuk keadilan masyarakat maka TB titipkan untuk Harakah sejak zaman wartawan tersohor Subky Latif dan Shukor Harun.

Justeru, tidak ketinggalan kedapatan jua tulisan-tulisan perjuangan TB disiarkan di Berita Harian/Minggu dan Utusan/Mingguan Malaysia; termasuk di portal berita terkenal 'Malaysiakini'. Walaupun jarang sekali tulisan-tulisan TB dibakulsampahkan tetapi TB sentiasa rendah hati jikalau tulisan-tulisan TB tidak disiarkan.TB tahu akhbar juga ada 'selera dan motifnya'.

Jadi ahli PAS? Bagi TB suara perjuangan lslam sejagat tidak semestinya menjadi ahli parti politik. Jika seleberiti dengan anginnya kini dengan platform parti PAS biarkanlah.Buat masa ini, ya buat masa ini biarlah TB tidak menjadi mana-mana ahli atau memperbaharui keahlian mana -mana parti politik. Sungguhpun TB pernah menjadi 'THINK TANK' untuk BN di kawasan Parlimen Kuala Langat pada PRU tahun l990-an membantu calon-calon BN seperti Dato A.Samad Maharuddin (ADUN MORIB), Dato Mohd Shafiee Salleh (MP Kuala Langat) dan sebagainya itu bukan bermakna TB menjadi ahli UMNO atau sekutu BN.

Bahkan pada PRU l990-an TB juga pernah menjadi 'Think Tank' bidan terjun untuk calon Gerakan Parlimen Batu (Dr Tan) dan memberi ceramah di Dewan Orang Ramai di Segambut,Kuala Lumpur. Dan pernah 'ditawarkan secara lisan' oleh orang kuat parti Gerakan Wilayah Persekutuan untuk jawatan bagi kuota orang Melayu. Tetapi TB dengan 'senyum manis' mengundurkan diri daripada mengikuti hari-hari berikutnya. Apapun kerusi di Batu dan Kuala Langat dimenangi BN. Semuanya menjadi kenaangan dan amat nostalgik.

Namun TB hadiri juga bersama anakanda Haziz pada tahun-tahun 1990-an majlis Adilfitri terbuka parti PAS di Taman Melewar,Kuala Lumpur, Dan pernah juga hadir majlis makan malam dan ceramah-ceramah anjuran PAS. Adakah ini sikap penulis yang mahu mengayakan dan mematangkan minda? lnilah yang TB dapat rasai. Bahkan lucunya, TB pernah mahu mencalonkan diri sendiri sebagai calon bebas PRK Parlimen Kuala Kubu Baru beberapa tahun yang lalu.namun saat akhir, TB batalkan hasrat dan tetap percaya 'mata pena lebih tajam daripada mata pedang'.

Apa yang nyatakan TB tetap kekal mahu sebagai seorang penulis yang mana menulis dan terus menulis sebagai wadah perjuangan. Apatah lagi jiwa TB 'tidak boleh memijak dan dipijak'. Esok lusa TB tidak tahu.TB tetap bebas, bebas menyuarakan pandangan,idea dan misi perjuangan selagi bertunjangkan akidah lslamiah dan menghormati Perlembagaan Persekutuan. Bagi TB, SN Dr Shahnon Ahmad tahu mengapa dan kenapa sikap TB begini......wallahualam. (TB)

Tiada ulasan: