Salam Perjuangan

30 Oktober 2012

PANGLIMA AWANG


MURID  di Malaysia tahu Hang Tuah adalah pahlawan Melaka, Parameswara adalah pengasas Kesultanan Melaka, Tunku Abdul Rahman adalah Bapa Kemerdekaan, tetapi setahu saya tidak ramai yang pernah dengar nama Panglima Awang.

Siapa dia Panglima Awang atau Enrique of Malacca atau Henry The Black? Sebenarnya dia adalah seorang bangsa Melayu dari Melaka yang bekerja sebagai jurumudi dan belayar bersama Kapten Ferdinand Magellan mengelilingi dunia.

Tetapi Kapten Ferdinand meninggal dunia sebelum misi yang disertai lebih daripada 200 orang anak kapal sampai ke destinasi mereka di Lisbon, Portugal yang juga merupakan tempat bermula pelayaran mereka.

Kejayaan Panglima Awang memang mempunyai maksud yang signifikan kepada kita.
Pertama dia berjaya mengelilingi dunia. Panglima Awang dan pasukannya telah membuktikan bahawa dunia bukanlah rata, tapi adalah bulat.

Kedua bahasa Melayu memainkan peranan penting dalam usaha untuk membuktikan yang bumi adalah bulat, kalau bukan Panglima Awang yang dapat berkomunikasi dengan Raja Humabon di Pulau Cebu semasa pasukan kapal menemui kesusahan selepas Kapten Ferdinand mati, misi mengeliling tidak akan berjaya dan sejarah tidak tercipta.

Misi Panglima Awang telah banyak membantu merapatkan hubungan di antara Timur dan Barat dan juga memajukan teknologi pelayaran dunia.

Misi yang berjaya di bawah pimpinan Panglima Awang juga memperkenalkan tanaman daripada Brazil seperti tomato dan ubi ke Eropah yang kemudian menjadi bahan penting dalam kehidupan moden kita.
Panglima Awang memang orang yang banyak berjasa kepada dunia dan harus dijadikan teladan untuk pemuda-pemudi negara.

Saya amat berharap riwayat Panglima Awang dapat diperkenalkan kepada anak-anak sekolah di tanah air melalui pembelajaran sejarah. (sumber: UM, 30/10/12)

Tiada ulasan: