Salam Perjuangan

15 Oktober 2012

BAHASA ROJAK ATAU ROJAK BAHASA?


KALAU tidak biasa kita mungkin keliru dengan ayat seperti ini: ‘xleh g cos sakit gg.’ Ini satu gaya pemberitahuan menerusi khidmat pesanan ringkas @ SMS. Apa yang sebenarnya hendak dikatakan oleh pengirim ialah: “Tidak boleh pergi sebab sakit gigi.”
Ada macam-macam lagi bahasa telefon bimbit @ hp kita. ‘Tq 4 info’ (maknanya, terima kasih atas makluman), ‘c u there’ (jumpa anda di sana), ‘tgh uat pe?’ (sedang buat apa?), ‘nape x rply sms?’ (mengapa tidak membalas sms?), ‘x mkn umah, ot’ (tidak makan di rumah, kerja lebih masa).
Demikianlah hari demi hari bahasa Melayu baku kita telah dicacatkan dengan teruknya oleh ‘bahasa hp’, iaitu spesies baharu bahasa yang dicetuskan oleh gelombang ICT. Konon, masa dan ruang kini amat terhad, jadi semuanya perlu diringkaskan.
Oleh sebab terlalu berbahasa hp, ada yang terbawa-bawa ke dewan peperiksaan dan menjawab soalan subjek Bahasa Melayu menggunakan bahasa cacat ini. Maka, markah yang diperoleh pun menjadi cacat dan mendatangkan mudarat.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin bimbang kecenderungan menggunakan bahasa cacat ini dalam SMS, Twitter, Facebook dan lain-lain gajet ICT akan menghakis kekuatan bahasa Melayu.
‘tqvm tpm, moh kite tntg b4 worst’. Maksud saya, “terima kasih banyak kepada Timbalan Perdana Menteri, marilah kita sama-sama memerangi gejala ini sebelum keadaan menjadi bertambah teruk.”

*TURUT menggusarkan Muhyiddin ialah semakin berkembangnya penggunaan apa yang disebut sebagai ‘bahasa rojak’, iaitu bahasa Melayu yang dicampur aduk dengan bahasa Inggeris, Mandarin, Tamil, Jawa, Minang, dan lain-lain.

“Penggunaan bahasa Melayu yang betul dilihat semakin dipinggirkan dalam mengharungi dunia globalisasi,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2012 di Nilai, Negeri Sembilan, Rabu lalu.

Sebenarnya bahasa rojak telah diterima sebagai bahasa rasmi sekarang. Stesen-stesen penyiaran, termasuk radio dan TV kerajaan sudah mengiktiraf bahasa baharu ini dan menggunakannya setiap hari, terutama dalam program-program hiburan popular.

Para menteri kita, termasuk menteri Melayu, tidak malu-malu – malah, mungkin berasa megah – apabila di dalam TV berbahasa rojak. Mereka cakap Melayu satu atau dua ayat, kemudian cakap bahasa Inggeris campur Melayu.

Para pemimpin dan orang korporat kita lebih suka berbahasa rojak baik dalam TV, radio, mahu pun acara rasmi, sebab mereka menganggap kalau cakap Melayu tidak campur-campur, orang tidak faham.

Kalau pemimpin dan menteri sendiri sukan bercakap bahasa rojak, rakyat biasa pun menganggap bahasa tersebut telah diterima sebagai bahasa rasmi. Sebab itu selepas 55 tahun merdeka, kita masih melancarkan Bulan
Bahasa Kebangsaan. Sepatutnya Bulan Bahasa Kebangsaan tidak wujud lagi.

*SEORANG artis wanita kita mencetuskan kontroversi menerusi penampilannya pada malam Anugerah Blokbuster Sabtu lalu. Dia memakai gaun hitam yang terdedah di bahagian dada, perut dan paha.

Katanya, seperti yang dilaporkan akhbar, dia tidak menyangka penampilannya itu menjadi bualan hangat sekali gus menyinggung perasaan segelintir masyarakat. Ertinya baginya berpakaian seksi seperti itu adalah biasa.

Buka perut, dada dan paha, bukan perkara biasa, sebab artis ini orang Islam. Kalau pun tidak bertudung litup janganlah terlalu mendedahkan. Tidak malukah kita membiarkan perut ditonton orang?

Ada yang menyalahkan pereka fesyen, ada yang menyalahkan penganjur. Memang sesetengah penganjur majlis seperti ini suka buka-buka, konon hendak samakan artis kita dengan artis Hollywood, sebab itu pereka fesyen pun hendak menunjukkan kehebatannya macam di Hollywood. Kita lupa diri, tidak melihat akar kita.

Apa pun, yang paling bersalah adalah si pemakai. Kalau sudah tahu fesyen itu membuka luas perut, dada dan paha, apa yang megah-megah hendak memakainya? Kalau sudah tahu minuman itu beracun mengapa sanggup meneguknya?

*AKHIR kalam berpuluh ribu orang pelabur dalam beberapa syarikat jongkong emas kini tertekan – sesetengahnya sudah separuh sewel – sebab tidak tahu apa akan jadi pada pelaburan mereka yang nilainya berbilion ringgit.

Ini semua patut dijadikan teladan bahawa tidak kira berapa banyak duit kita, fikir dan kajilah betul-betul sebelum melabur. Tersilap labur duit lebur.(sumber:Tuk Perak, SH,15/10/12

Tiada ulasan: