Salam Perjuangan

06 Ogos 2017

POLITIK MALAYSIA KINI

Masa Silam, Taubat & Masa Depan


SENARI0  politik Malaysia masa kini kelihatan pelbagai wajah. lsu mengorek,mengungkit & mendedah (3M) sudah tidak asing lagi. Bahkan  parasit "3M" ini  sudah tidak mengendahkan norma-norma kebiasaan dan kesusilaan peradaban lslam dan adat Melayu. TB tidak berminat mengulas panjang.Biarlah blogger lain yang mengambil tanggung jawab tersebut.

lzinkan TB menelusuri secebis kisah sejarah lslam (sejarah umat lslam). Siapakah Saidina Umar al-, al-Khatab R.A, Khalid al-Walid sebelum lslam?Apakah jasa mereka sebelum lslam? Apakah kekuatan dan kelemahan mereka? Begitu juga Saidina Usman dan Saidina Ali dan yang lain-lainnya.

Walhal Saidina Umar R,A yang hebat itu pun mati dibunuh sewaktu mengimami solat subuh oleh Abu Lu' Lu' .Dan apakah hikmatnya perkembangan syiar lslam selepas itu? Dan apakah perlu umat lslam mengungkit masa silam ketika "gerhana" kehidupan mereka?

Justeru manusia yang hebat ialah manusia yang BERTAUBAT dan mahu memperbetulkan segala kesilapan, dosa-dosa, kecuaian, kelemahan dan kekurangan masa lalu dan bersedia berkorban demi membina masa hadapan dengan penuh kebaikan, kejujuran,keikhlasan dan penambahbaikan. Allah maha pengampun dan maha penerima taubat.

Maka jauhilah daripada bersangka buruk, ungkitan, umpatan, cercaan, mazmumah dan perbuatan mengaibkan  lantaran berbeza pendapat dan pandangan. Apatah lagi lebih buruk andainya segala-galanya kerana tingkah laku jelek berebut kuasa dan gilakan harta duniawi ini. Bak pepatah Melayu, "Sesat di hujung jalan, balik ke pangkal jalan", "Buang yang keruh, ambil yang jernih", "Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh" dan sebagainya. (TB).

Tiada ulasan: