Salam Perjuangan

27 Julai 2017

DIALOG RAKYAT

BERIKUT blogger petik dan kutip dialog antara dua sahabat 'senior citizen' antara CHENG dan  HUSSIN untuk renungan pembaca semua:

CHENG:
Saya tidak setujulah sebagai rakyat Malaysia dan warganegara kita ada kategori BUMIPUTERA dan BUKAN BUMIPUTERA..Dalam PERLEMBAGAAN pula disebut BUMIPUTERA (Melayu) ada hak-hak istimewa. Saya rasa, sebagai bukan bumiputera saya seperti '2nd Class Citizen'....

HUSSIN:
1. Saudara...realitinya kebanyakan pemimpin & rakyat tidak hormati dan tidak patuhi apa yang termaktub dalam PERLEMBAGAAN MALAYSIA. Contohnya seperti dalam PASAL 152 kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara. Saudara pun sedia maklum.Tidaklah perlu saya perincikan.

2. Sudahkah saudara sendiri membaca buku PERLEMBAGAAN?Saya bersyukur, kerana semasa di universiti awal 1980-an  "PERLEMBAGAAN MALAYSIA" dijadikan subjek kursus teras (wajib).Kami semua belajar dan faham.

3. Saya dan Sdr adalah rakyat Malaysia. Sdr keturunan Cina Malaysia dan saya keturunan Melayu jati.Saya jadi guru. Sdr pun jadi guru.Kita sama-sama "cari makan" dapat rezeki. Sdr jadi Guru Besar. Saya tidak.Saya guru biasa lepasan maktab. Saya ambil STP/HSC dua kali. Dan ambil STPM satu kali baharulah dapat masuk belajar di universiti dengan sudah ada pengalaman sedia ada dalam kerjaya selama 5 tahun.ltupun setelah melalui proses temu duga yang ketat dan banyak persaingan; permintaan melebihi daripada penawaran. Kononnya saya BUMIPUTERA. Apa yang saya dapat? Bahkan rakan-rakan kuliah saya seperti Paradeep Kaur, Sauh AK Bina, Gopal, Lim Ah Ling, Martin Andrew , Kamaruzaman dan lain-lain; kami semua dapat apa yang kawan-kawan Melayu dan bukan Melayu dapat. Sebenarnya saya sama juga seperti Sdr.

4.Anak saya cemerlang SPM 10A pun tidak dapat biasiswa/dermasiswa. Cuma dapat pinjaman PTPTN seperti sama juga dengan anak Tan Ah Seng, Ramasamy, Gilong Linggau dll.Anak Chua Beng Hong lebih beruntung dapat biasiswa Yayasan Kuok , anak Kim Peh dapat biasiswa Lee Foundation, dan ada yang dapat biasiswa Kolej TAR dll. Apa yang saya dan anak saya dapat atas nama 'title' BUMIPUTERA? Semuanya seperti gimik dan politiking orang-orang yang berkepentingan dalam politik kepartian.

5. Kenyataannya  kita adalah rakyat Malaysia, warganegara Malaysia semuanya sama. Yang ada dan berbeza ialah RAJIN atau MALAS. Orang Cina Malaysia rajin maka kayalah mereka. Orang lndia Malaysia malas, miskinlah mereka. Orang Melayu atau bumiputera "tidur" rugilah mereka.

6. Secara peribadi saya tidak faham apa itu "2nd Class Citizen"? Sebenarnya, saya tidak pernah anggap Sdr  2nd C.C. lni mungkin masalah andaian atau persepsi sahaja.Atau ini mungkin masalah psikologi Sdr kerana terpengaruh dengan persekitaran. Adakah saya 3rd Class Citizen kerana saya tidak dapat apa-apa pun KEISTIMEWAAN seperti yang Sdr kata dalam PERLEMBAGAAN?

7.Semasa saya berkhidmat di salah sebuah maktab perguruan di Malaysia hampir 99.05% staf pensyarahnya beragama lslam. Tapi "boss" (Pengarah) saya melantik Ketua Jabatan saya keturunan lndia (hindu) walaupun ada orang lain (staf) lain yang setara atau yang layak. Akhirnya terbukti, dia banyak tidak tahu buat kerja yang berkaitan. Sebab apa? Semuanya kerana semangat tolak ansur & toleransi.

8. Semasa Perlembagaan Persekutuan dirangka dan dibuat sebelum kemerdekaan negara 1957, mereka yang bukan rakyat PTM (baca: Persekutuan Tanah Melayu) diberi syarat kelonggaran 'win-win' & bersedia bekerjasama. Sebagai balasan mereka yang bukan warganegara (bukan Melayu) ketika itu diberi JUS SOLI automatik menjadi warganegara PTM kerana semua bersama-sama mendokong prinsip dan menerima pakai apa yang termaktub dalam PERLEMBAGAAN. Oleh itu tidak wajar generasi sekarang yang buta sejarah mempertikaikan perlembagaan yang telah dipersetujui bersama.

BERSAMBUNG

(disesuaikan kembali untuk kefahaman pembaca tanpa prejudis. Nama-nama individu & agensi tidak ada kaitan pun kepada sesiapa pun; baik yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia.Jika ada persamaan hanya suatu kebetulan sahaja. (TB)

Tiada ulasan: