Salam Perjuangan

28 Julai 2015

SALLEHUDIN ABDUL WAHAB, HAJI - Al-Fatihah

HAJI Sallehuddin Abdul Wahab ,TB memperoleh khabar telah meninggal dunia pada bulan Ramadan yang lalu pada saat-saat umat lslam mahu menyambut Hari Raya Aidilfitri. Allahyarham, 63 tahun adalah rakan sejawat TB yang sama-sama mengajar di Tingkatan 6 di Sekolah Menengah (SMK) Datuk Mohd.Said, Nilai, Negeri Sembilan Darul Khusus pada tahun-tahun 1980-an yang lalu. Kami adalah guru perintis bagi Tingkatan 6 yang baharu dibuka yang mana pengetua ketika itu adalah Encik Taib Hussin.

TB rasa terkejut dan amat terharu. Beliau cuma mengidap penyakit lemah jantung dan sesak nafas yang TB rasa tidaklah kronik seperti penyakit jantung saluran ateri tersumbat atau kerosakan buah pinggang ataupun diabetis.Beliau yang tinggal di Taman Nilai, Pekan Nilai telah bersara wajib daripada jawatan terakhirnya sebagai Pengarah di Maktab Perguruan Kota Baharu/IPGM-KB,Kelantan beberapa tahun yang lalu.Selepas bersara, TB telah mencari dan dapat menziarahi beliau ketika beliau terlantar uzur di rumahnya.TB lihat beliau mengalami kemurungan, keuzuran dan keletihan setelah menempuh alam persaraan.Apatah lagi hidup diselubungi kesunyian tanpa teman-teman sejawat di sisi.Begitulah putaran kehidupan.

Awal tahun ini TB berpeluang lagi bertemunya yang hanya berkerusi roda kerana menziarahi majlis perkahwinan anak bongsunya. Arwah yang telah berjaya memperoleh ijazah Sarjana Pendidikan (kaunseling) M.Ed UKM pada tahun 1992 adalah rakan yang menjadi 'pesaing positif' ketika kami sama-sama mahu memperoleh ijazah lanjutan di UKM ketika itu.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya bersama orang-orang beriman dan para solihin di
'alam sana'- Al-Fatihah. (TB).

Tiada ulasan: