Salam Perjuangan

17 Julai 2015

SALAM AIDILFITRI 2015

WALAUPUN marah dengan GST, harga barangan dan petrol kian meningkat, dan nilai wang RM yang kian mengecil dan pelbagai masalah kehidupan, TB dapat rumuskan bahawa sambutan Aidilfitri tahun ini dalam sejarah lebih 40 tahun yang lalu...paling tidak meriah. Di sana sini TB lihat lebih banyak wajah mencuka daripada riang ria. Sungguhpun daripada segi agama, kita semua telah berjaya menempuh pelbagai cabaran ketika Ramadan dan dengan 'semangat fitrah' menyambut Hari Raya Aidilfitri namun realitinya adalah di sebaliknya. Pada petang 'mantai' dan malam hari raya; TB tinjau di kawasan Bandar Baru Bangi dan Bandar Seri Putra kelihatan suasana masih meriah dengan orang ramai. Tidak seperti tahun-tahun yang lalu; biasanya kedua-dua kawasan majoriti orang lslam itu telah lengang apabila akhir Ramadan.

TB juga ada kedengaran suara jiran yang mula meniggikan suara; mungkin ada pergaduhan kecil suami isteri yang memecah keheningan malam raya. Dan entah mengapa pula, pada malam hari raya PM Datuk Seri Najib Razak memberi ucapan dengan memakai baju Melayu berwarna hitam. Apakah ini petanda kemuraman hatinya atau kemuraman rakyat? Pembaca boleh jelaskan sendiri. Wallahualam. Dan paling menyayat hati Hari Raya Puasa tahun ini adalah tahun yang paling tinggi kemalangan jalan raya yang membabitkan kematian. Dan apakah petanda ini? lni juga pembaca boleh menjelaskan sendiri.

Apapun TB ucapkan Selamat Menyambut Aidilfitri, maaf `zahir batin jika ada kesalahan tutur kata dan bahasa serta halalkan mana-mana ada 'terhutang' , termakan dan terminum.
Salam Lebaran!

Tiada ulasan: