Salam Perjuangan

17 Mei 2014

TOKOH GURU KEBANGSAAN 2014: Dari Perspektif Lain.....

TIDAK datang mudarat andainya setiap tahun kita mengangkat seorang tokoh sebagai ikon atau idola kaum guru di peringkat kebangsaan bahkan juga di peringkat negeri dan daerah.Apatah lagi sekarang Tokoh Guru Kebangsaan diberikan imbuhan bukan setakat tropi dan sijil-sijil penghargaan bahkan juga kini diberikan wang ringgit.lnilah perjuangan para pemimpin kesatuan guru terdahulu dan pegawai-pegawai atasan KPM yang menyarankan agar bentuk wang ringgit juga diberikan.

Kini nasib kaum guru lebih beruntung kerana pada sambutan  hari guru juga diberikan imbuhan kenaikan pangkat dengan laluan mudah tidak seperti dahulu. Alangkah sedihnya nasib para pesara guru zaman sebelum TPM menjadi Menteri Pendidikan yang terpaksa menelan pahit duka bersara dengan gred jawatan yang sama walaupun telah berkhidmat 30-35 tahun!

TB juga 'gembira' kerana Tokoh Guru Kebangsaan 2014 tahun ini dipilih hanya seorang sahaja. lnilah yang dikatakan 'tokoh'. TB tidak seronok jikalau pada masa-masa lalu tokoh-tokoh guru yang ramai berdiri di atas pentas hanyalah untuk menyedapkan mata yang mana  seolah-olah 'mesti' ada guru Melayu, guru Cina, guru lndia dan guru Kadazan atau lban atau Sikh ataupun suku kaum lain.Tahniah kepada AJK Pemilihan Tokoh Guru Kebangsaan tahun ini hanya 'berani' memilih seorang tokoh sahaja .Cuma apa yang TB mahu sentuh janganlah 'tokoh' itu dilihat dari aspek pangkat/gred. Tokoh guru tahun ini Tengku 'A' memperoleh gred Jusa C tetapi sepanjang yang TB ketahui sejak TB berkhidmat dengan KPM Januari 1978 TB tidak pernah pun mengenali atau mengetahui nama tokoh ini di mana-mana peringkat pun. Kemungkinan nama beliau menonjol semasa Tan Sri Mahyuddin Yassin TPM merangkap Menteri Pendidikan. Tahniah!

TB yang pernah 'berjaya' memilih tokoh guru kebangsaan 2002 Haji Karim Abdullah berasa teruja kerana pernah berpengalaman memilih tokoh bersandarkan beberapa kriteria. Seperti Tuan Haji Karim yang banyak berjuang dan menyuarakan nasib kaum guru pada era perkhidmatan hinggalah pasca perkhidmatannya melalui persatuan pesara guru. (PBPPP). Kita tidak mahu 'tokoh' itu hanya dikatakan tokoh jika hanya berfokuskan kepada sebagai pentadbir sekolah sahaja.Biarlah tokoh itu merangkumi semua aspek kehidupan sama ada dalam komuniti sekolah,masyarakat,NGO, kecemerlangan akademik dan ikhtisas, sahsiah dan sebagainya.

Berkenaan tokoh kepemimpinan yang kali ini dimenangi TS Alimuddin adakah tokoh kategori ini akan diikuti seterusnya mana-mana KP KPM yang telah bersara menanti?Kerana IPTA, IPTS dan sebagainya di bawah KPM bagaimana pula ketokohan kepemimpinan bekas dekan, bekas TNC, Naib Canselor dan sebagainya yang turut menyumbangkan kepada dunia pendidikan tanah air. Sebagai contoh ramai pesara guru yang mengenali  Datuk Dr Kamaruddin Haji Kachar dan  adakah beliau tidak layak dicalonkan tokoh kepemimpinan pendidikan? (TB)


Tiada ulasan: