Salam Perjuangan

04 Jun 2013

KHIR TOYO: DAMPINGI KELUARGA SEBELUM KE PENJARA?

TB bukanlah Paparazi yang mahu meneropong dan menangkap foto Khir Toyo bekas Menteri Besar Selangor yang baru-baru ini ditolak rayuan oleh mahkamah rayuan Shah Alam yang tetap mengenakan hukuman penjara satu tahun ke atasnya.

Kira-kira jam 4 petang tadi, TB memerhatikan Dr Khir Toyo bersama isteri dan anak-anaknya sedang bersantai menikmati makanan di sebuah restoran segera di luar negeri Selangor. Walaupun timbul simpati mendalam di lubuk hati TB sebagai seorang suami dan bapa serta juga pemimpin NGO, namun kisah Khir Toyo dan penyapu tetap menjadi kenangan dan cerita gurauan orang awam. Bagi TB, Khir Toyo yang 'naik nama' dalam usia muda menjadi teladan kepada mana-mana individu bahawa selama-lamanya manusia tidak boleh berada di tahap teratas di puncak kemasyhuran.

TB biarkan pemandangan yang TB lihat itu. Bagi TB itu juga mungkin saat-saat manis beliau bersama anak-anaknya pada hari-hari terakhir beliau sebelum menjadi penghuni di sebuah penjara kelak. Apa jua musibah dan kejayaan yang diterima; ada hikmahnya yang Allah berikan. Tidak ada manusia yang sempurna sifatnya. Adalah lebih baik, kita reda, pasrah dan mohon taubat dalam apa jua situasi. Semoga hari esok buat insan lemah seperti kita akan disinari cahaya gemerlapan dalam peluang kedua kelak. Amin. (TB)

Tiada ulasan: