Salam Perjuangan

10 Jun 2014

POLIGAMI OH POLIGAMI........

JANGAN pandang serong atau salahkan wanita yang akan menjadi isteri kedua, ketiga ataupun keempat kerana kita mesti fikirkan juga masa hadapan mereka dan naluri mereka sebagai manusia biasa.

Sudah menjadi fitrah dan dalam Islam setiap perkara yang Allah tentukan mempunyai hikmah tersendiri. Begitu juga dengan kebenaran untuk berpoligami. Jangan mempertikaikan hukum Allah.

Isteri pertama hendaklah rasional apabila berdepan dengan persoalan ini. Janganlah memberontak serta melatah apabila suami meminta izin untuk berpoligami.Jangan berdendam apatah lagi sehingga bertindak mahu menuntut cerai.

Sepatutnya ustaz dan ustazah berikan pencerahan dalam masalah poligami yang dibenarkan dalam Islam dan bukannya menimbulkan provokasi sehingga memanaskan lagi suasana. Dalam masa yang sama diharap pihak Jabatan Agama Islam terutama sekali dalam unit nikah dan cerai ini tidak memperketatkan syarat berpoligami. 

Sebaliknya permudahkan urusan itu agar tiada yang ‘kahwin lari’ ke luar negara.
Apa salahnya seseorang lelaki Muslim mahu mengamalkan poligami jika semua syarat dan kemampuan zahir dan batin telah diambil kira dan mampu melaksanakannya.

Sepatutnya digalakkan lagi supaya bertambah keturunan umat Islam. Lagipun Rasulullah SAW sendiri mahukan supaya umat Islam ramai bertaburan di muka bumi ini.Memberikan laluan kepada poligami ini adalah juga suatu jihad bagi kaum wanita demi menjaga agama dan kekuatan ummah itu sendiri dan jangan mempertikaikan apa yang Allah telah halalkan.

( sumber: UM, Jun 2014 oleh SYED ABDULLAH SYED OSMAN JAMALULLAIL
YDP, Persatuan Jamalullail Perak)

TB: TB tidak mahu banyak komen.Bagi TB jodoh,maut,rezeki dan ketentuan adalah kehendak Allah SWT jua. Apa jua niatlah kerana Allah SWT agar beroleh keredaan dan keberkatan-Nya. Pihak agamawan dan masyarakat khususnya pentadbiran di Jabatam Kehakiman Syariah dan jabatan-ajabatan agama lslam negeri sudah tiba masanya berfikiran terbuka dan berpegangkan tali agama: Quran dan Hadis.


Tiada ulasan: